Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?

By Liisa Siitonen on 15.12.20235.7.2024

Vuoden 2023 suomalaisten Google-hakujen analyysi antaa tietoa markkinointiviestinnän näkökulmasta. Trendaavat hakusanat, kuten ”Käärijä”, ”Piña Colada” ja useat liputukseen liittyvät kysymykset kertovat suomalaisten ajankohtaisista kiinnostuksen kohteista.

Mielenkiintoisesti teknologia ja tekoäly, kuten Chat GPT ja Googlen Bard, nousivat myös esiin, mikä viittaa teknologian kasvavaan merkitykseen arjessa.
Entäpä jos sinun sivustollasi tai somekanavassasi olisi ollut pina coladan suomalainen resepti silloin, kun Käärijä-huuma oli korkeimmillaan? Olisit voinut saada tuhansia käyntejä sivullesi.

Google-hakujen analyysi 2023: suomalaisia kiinnosti Käärijä, NPC sekä pulmupuolukat.

Käärijä, NPC ja pulmupuolukat ovat esimerkkejä suomalaisten suosituista Google-hauista vuonna 2023.

Käärijä on suomalainen artisti, jonka suursuosio tuli tietysti Euroviisujen myötä. Käärijän kappaleiden suosio osoittaa, että musiikki ja kulttuuri ovat edelleen tärkeitä suomalaisille ja että trendaavat artistit voivat saavuttaa huomattavaa näkyvyyttä.

NPC, lyhenne sanoista ”non-player character” tai ”non-playable character”, on termi rooli- ja videopelimaailmasta. Se viittaa hahmoihin, joita pelin pelaaja ei ohjaa, ja on levinnyt nettimeemeihin symboloimaan ihmisiä, jotka eivät tee omia päätöksiään tai ajattele itsenäisesti. Tämä kuvastaa teknologian ja digitaalisen kulttuurin vaikutusta nykypäivän kieleen.

Pulmupuolukat puolestaan ovat osa suomalaista ruokakulttuuria. Retroresepti yhdistää palasokerin ja puolukkahillon, ja hakujen määrä osoittaa suomalaisten kiinnostuksen perinteisiä reseptejä kohtaan. Vaikka uudet trendit nousevat esiin, perinteiset maut säilyttävät suosionsa.

Markkinointiviestinnällisesti on hyvä huomata, että vaikka globaaleja trendejä on olemassa, paikallisuus ja alueellisuus vaikuttavat vahvasti ihmisten tiedontarpeeseen. Esimerkiksi kotimaiset liputuspäivät näkyivät Googlen hauissa, kun ihmiset etsivät selitystä miksi lippu on salossa 1.10.? Vastaus on Miina Sillanpään päivä, eli kansalaisvaikuttamisen päivä. Google-hakujen analyysi voi tuoda sinulle paljon hyödyllistä tietoa yritksesi markkinointiin ja viestintään.

Ymmärtämällä, mitä ja miksi ihmiset hakevat, yritykset voivat tuottaa sisältöjä ja viestintäänsä paremmin kohderyhmänsä tarpeisiin. Tämä auttaa luomaan relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä, joka vastaa kuluttajien nykyisiä kiinnostuksen kohteita ja tarpeita​.

Googlen trendaavimmat haut Suomessa vuonna 2023

Ihmiset

  1. Käärijä
  2. Loreen
  3. Riikka Purra
  4. Severi Lahtinen
  5. Marjatta Leppänen

Viihde

  1. Oppenheimer
  2. Hogwarts Legacy
  3. Barbie movie
  4. Pentulive
  5. Amazing Race Suomi

Musiikki

  1. Käärijä
  2. Coldplay
  3. Loreen
  4. Pate Mustajärvi
  5. Sara Siipola

Reseptit

  1. Mustatorvisieni
  2. Pina Colada
  3. Karvarousku
  4. Sienirisotto
  5. Pulmupuolukat

Mitä…

  1. Mitä tarkoittaa NPC
  2. Mitä tarkoittaa slay
  3. Mitä tarkoittaa uwu
  4. Mitä tarkoittaa sigma
  5. Mitä tapahtuu jos hallitus kaatuu

Miksi…

  1. Miksi tänään liputetaan 1.10.
  2. ksi pörssisähkö on nyt kallista
  3. Miksi Reppu-Heppu kuoli
  4. Miksi Venäjä toimii niin kuin se toimii
  5. Miksi lippu puolitangossa tänään

Kuinka…

  1. Kuinka syvällä Titanic on
  2. Kuinka monta hukkui juhannuksena 2023
  3. Kuinka nopeasti antibiootti vaikuttaa
  4. Kuinka usein eduskuntavaalit pidetään
  5. Kuinka paljon proteiinia päivässä
Google-hakujen analyysi 2023, maailmanlaajuisesti kiinnosti Barbie ja muut ajankohtaiset ilmiöt.

Kuvakaappaus Googlen hakujen vuosi 2023 videosta, joka löytyy täältä

Category: Markkinointiviestintä, Sosiaalinen media
Tags: Google Trends

Artikkelien selaus

Vuoden värit 2024
Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?

Related Posts

Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa

29 tammikuun, 2024
Read More

Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?

24 tammikuun, 2024
Read More

Vuoden värit 2024

15 joulukuun, 2023
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa