Yrittäjä, hoi! Huomasithan, että ystävänpäivä lähestyy kovaa vauhtia? Jos et ole aiemmin ehtinyt tai muistanut huomioida sitä somekanavissasi, tee se nyt! Ystävänpäivän markkinointi vie sinulta vain hetken.
Ystävänpäivä on tärkeä merkkipaalu markkinoinnin vuosikellossa. Sen synnyttämä positiivisuus ja ostohalukkuus kannattaa hyödyntää myös sinun yrityksesi markkinoinnissa. Tästä artikkelista löydät markkinointivinkit someen.
Yksinkertaisimmillaan riittää lämminhenkinen somepäivitys ja ystävänpäivän toivotukset asiakkaille. Enemmänkin kannattaa panostaa, etenkin jos saat ystävänpäivästä buustia liiketoimintaan.
Seuraavassa ryhmitellään kolme eri mallia ystävänpäivän huomioimiseen.
1. Standard – tee edes tämä
Minimissään voit toivottaa hyvää ystävänpäivää ja lisätä päivitykseen kivan kuvan. Kuvan voi ottaa itse, esimerkiksi piirtämällä sydämen lumihankeen. Ei maksa mitään, eikä ole vaikeuksia käyttöoikeuksien kanssa. Vaihtoehtoisesti kuvan voi ladata ilmaisesta kuvapankista, joita netti on pullollaan. Myös Canvaa tai tekoälyä voi hyödyntää kuvan luomisessa. Päivitys valmistuu vartissa ja ihan ilmaiseksi!
Esimerkki Ravintola X:stä
Ravintola X toivottaa asiakkailleen iloista ja rakkaudentäyteistä ystävänpäivää! Jokainen asiakas on meille ystävä❤.
2. Superior – kun haluat panostaa vähän enemmän
Tämä on hyvä vaihtoehto, kun perustekeminen ei sinulle riitä. Kokonaisuus rakentuu somepäivityksestä, lyhyestä videosta sekä esimerkiksi uutiskirjeestä, jossa mainostat yrityksesi tarjontaa ystävänpäivänä. Päivityksen tekeminen, lyhyen kännykkävideon kuvaaminen sekä uutiskirjeen lähettäminen on parhaimmillaan ilmaista ja nopeaa.
Esimerkki Ravintola X:stä
Hemmottele ystävää tai rakasta täydellisellä herkkuhetkellä! Tarjoamme ystävänpäivän kunniaksi kaikkia aisteja hivelevän menun, lue lisää täältä. Varaa paikkasi täältä.
Muuta: Muista tehdä päivitykset ja lyhyt video sekä lähettää uutiskirje ajoissa, jotta asiakkaasi ehtivät reagoida!
3. Deluxe – kaikki irti ystävänpäivästä
Täyden palvelun paketti rakentuu somepäivityksestä, videosta, uutiskirjeestä, somenäkyvyyteen räätälöidystä valokuvauspaikasta sekä maksetusta mainonnasta. Eri toimenpiteiden yhdistelmä voi kuulostaa työläältä, mutta niiden suunnittelu ja toteuttaminen vie vain noin 4–8 tuntia.
Esimerkki Ravintola X:stä
Hemmottele ystävää tai rakasta täydellisellä herkkuhetkellä! Tarjoamme ystävänpäivän kunniaksi kaikkia aisteja hivelevän menun, lue lisää täältä. Varaa paikkasi täältä. Kuva: esim. sydämenmuotoinen kakku
Päivitystä mainostetaan somessa 20 kilometrin säteellä asuville. Uutiskirje varmistaa viestin leviämisen.
Kuvauspaikka innostaa ravintolassa kävijät ottamaan itsestään kuvia ja postaamaan ne someen. Helpoimmillaan kuvauspaikka syntyy mukavasta tuolista tai sohvasta, kivasta taustasta ja kukkakimpusta. Lisäksi tarvitaan ohjeet kuvien ottamiseen ja tieto siitä, että kuvan julkaisseiden kesken arvotaan esimerkiksi luksusillallinen.
Videossa esitellään ystävänpäivän menu ja kuvauspaikka, ja video ladataan somekanaviin.
Testaus, kanta-asiakkuus, suosittelu
Kun punnitset omaa lähestymistapaasi ystävänpäivän markkinointiin, muista että tavoitteesi on saada potentiaaliset asiakkaat testaamaan palvelujasi, palaamaan niiden äärelle ja kertomaan niistä kaverille.
Tämä kaikki voi alkaa tai voimistua ystävänpäivän markkinoinnista!