Miten muutetaan maailmaa somen kautta? Tietoisuutta lisäämällä, yhteisöllisyydellä ja vaikuttamalla. Tästä aiheesta juttelimme Somelivessä PINGin Inna-Pirjetta Lahden sekä Tuomo Meretniemen kanssa. Inna-Pirjetta ja Tuomo olivat juuri kuvausajankohtaa ennen julkaisseet kirjan, jossa käsitellään samaista aihetta ja siten olikin mahtavaa päästä juttelemaan heidän kanssaan, miten maailmaa muutetaan somessa.
Keskustelu avasi eri näkökulmia vaikuttamiseen, keskustelun luomiseen ja luottamukseen liittyen. Pureiduimme muun muassa kysymyksiin tarvitseeko olla suuri seuraajamäärä, jotta voi osallistua muutostalkoisiin? Ja mitä ylipäänsä on vaikuttaminen?
Kuka voi muuttaa maailmaa somessa?
Muutos alkaa pienistä teoista, tiedon jakamisesta ja esimerkiksi keskustelun avauksista sekä tietysti omasta käytöksestä. Näin ollen some yhteisöllisenä alustana on oivallinen paikka tehdä toimia muutoksen eteen. “Kaikki voivat muuttaa maailmaa somessa. Iso seuraajamäärä ei ole mikään vaade.” Inna-Pirjetta avaa. Jokainen yritys ja jokainen yksilö voi löytää ne aihepiirit, jotka on itselle tärkeitä ja jakaa tietoa ja viestiä somessa. Vaikka seuraajia olisi muutama kymmenen, voi tietoa aina jakaa.
Niin yksityishenkilö kuin yrityskin voi tuoda esiin omia tärkeitä arvojaan somessa. Hyvinkin pienet teot voivat olla yhteiskunnallista vaikuttamista. On hyvä muistaa, että myös mm. asioiden pinnalla pitäminen on yhteiskunnallista vaikuttamista.
Inna-Pirjetta toi esiin kiinnostavan näkökulman; myös kuuntelemalla ja oppimalla voit muuttaa maailmaa. Kun seuraat keskustelua ja olet kuulolla, mitä maailmassa tapahtuu, opit paljon ja voit hyödyntää oppimaasi myös omassa viestinnässäsi.
Miten sosiaalisessa mediassa voi muuttaa maailmaa?
Tietoisuuden lisääminen: Sosiaalinen media on tehokas alusta levittää tietoa ja herättää tietoisuutta tärkeistä asioista. Kampanjat voivat saavuttaa laajan yleisön nopeasti ja tehokkaasti.
Yhteisön rakentaminen: Sosiaalisen median avulla voidaan luoda yhteisöjä, joissa ihmiset voivat jakaa ajatuksiaan, kokemuksiaan ja tukea toisiaan. Nämä yhteisöt voivat toimia muutosvoimina ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin.
Vaikuttaminen ja aktivismi: Sosiaalinen media tarjoaa alustan aktivismille ja vaikuttamiselle. Esimerkkejä tästä ovat muun muassa ilmastonmuutoksen vastaiset liikkeet ja ihmisoikeuskampanjat, jotka ovat saaneet alkunsa ja kasvaneet sosiaalisessa mediassa.
Miten someilmiö saadaan aikaan?
Pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tuomo kuvasi, että ilmiö vaatii monen asian summan.
On mahdollista tehdä tiettyjä asioita, jotka auttavat ilmiön muodostumista, mutta sensaatioon voidaan tarvita sekä perinteisen median voimia, että onnea.
Muun muassa inhimillisyys, tarvittavan näkyvyyden saaminen ja monikanavaisuus ovat avaimia ilmiön mahdollistamiseen.
Hieno ja silmiä avaava keskustelu! Katso koko Somelive täältä!