Hyödynnä loppuvuoden juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa! Tämä blogikirjoitus tarjoaa käytännön vinkkejä somesisällön suunnitteluun Black Fridaysta joulusesonkiin ja uudenvuoden juhlintaan. Opi, miten voit erottua sosiaalisessa mediassa, luoda kiinnostavaa sisältöä ja houkutella asiakkaita tehokkailla kampanjoilla. Lue lisää ja vie markkinointisi uudelle tasolle!
Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
Digi- ja väestötietovirasto järjesti jo toista kertaa digiturvaviikon, jonka koko ohjelma oli maksutonta. Kyseessä on kyber- ja digitaaliselle turvallisuudelle omistettu tapahtumaviikko, joka tarjosi useita webinaareja, tietoiskuja ja käytännön keinoja digiturvallisuuden parantamiseen. Digiturvaviikko muistuttaa niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitäkin digitaalisesta turvallisuudesta ja siitä, kuinka tärkeää on suojata omaa tietoturvaa verkossa. Somessa ja netissä liikkuminen on arkipäivää lähes…
Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata?
Tällä kertaa somelivessä pääsimme kurkistamaan asiakaskokemuksen mittaamiseen alan asiantuntijan Lauri Eskelisen kanssa. Lauri kiinnostui asiakaskokemuksen mittaamisesta opinnäytetyönsä kautta, kun huomasi, että yritykset voisivat hyödyntää asiakaskokemusten mittausta laajemmin toiminnassaan. Lauri kokee, että monet yrityksen keskittyvät vielä mittaustyökaluihin ja dataan, eikä palautevuorovaikutukseen ihmisten kanssa. Kuunteleminen on kaikkein tärkeintä. “Palautekyselyiden suunnittelun tulisi myös lähteä asiakaskokemuksesta eli siis niin,…
Mitä on orgaaninen some?
Sana orgaaninen tulee kreikan sanasta ”organikos” joka tarkoittaa elimistöön tai elävään liittyvää. Nykyään orgaaninen viittaa usein luonnonmukaiseen tai ilman keinotekoisia lisäaineita tuotettuun. Sosiaalisen median yhteydessä ”orgaaninen” tarkoittaa sisältöä, joka leviää luonnollisesti ilman maksettua mainontaa. Orgaaninen somesisältö on siis yrityksen tai organisaation aitoa sisältöä ja päivityksiä, jotka syntyvät ilman rahallista panostusta. Sosiaalinen media, on nykyään olennainen…
Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
Miten muutetaan maailmaa somen kautta? Tietoisuutta lisäämällä, yhteisöllisyydellä ja vaikuttamalla. Tästä aiheesta juttelimme Somelivessä PINGin Inna-Pirjetta Lahden sekä Tuomo Meretniemen kanssa. Inna-Pirjetta ja Tuomo olivat juuri kuvausajankohtaa ennen julkaisseet kirjan, jossa käsitellään samaista aihetta ja siten olikin mahtavaa päästä juttelemaan heidän kanssaan, miten maailmaa muutetaan somessa. Keskustelu avasi eri näkökulmia vaikuttamiseen, keskustelun luomiseen ja luottamukseen…
Mikä ihmeen yritystarina?
Puhuimme aiemmin somelivessä Tiitto Median Marjo Tiiton kanssa mielenkiintoisesta aiheesta, joka koskettaa jokaista yritystä: yrityksen omasta tarinasta eli yritystarinasta ja sen viestimisestä. Yritystarina on yrityksen kertomus, joka kuvaa sen historiaa, arvoja, visiota, missiota ja matkaa perustamisesta nykypäivään. Se on olennainen osa yrityksen brändiä ja se voi myös olla osa asiakaskokemusta. Marjon mukaan tarina on kuin…
Vinkit somesisältöihin keskikesällä
Kesällä Suomi pysähtyy, kaikki ovat lomalla ja bisnes nukahtaa. Näin meille on kerrottu vuosikymmenien ajan, mutta vinkkaan tilanteen olevan toinen: somea selaillaan jopa enemmän loma-aikoina! Laiturin nokassa on helppo selailla somesisältäjä, jakaa kuva järvimaisemasta, suunnitella lomareissun matkareittiä tai etsiä uutta työtä. Varmista, että sinun yrityksesi on somessa myös keskikesällä! Jos yrityksessäsi on tulossa avoin työpaikka,…
Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
Helmikuun viimeisenä torstaina vietettävä digitaalisen oppimisen päivä korostaa digitaitojen merkitystä. Jokaisen asiantuntijan kannattaakin laatia digioppimisen lukujärjestys. Jo puoli tuntia viikossa riittää – ellei ruokahalu kasva syödessä! Käsi ylös: kuinka moni plärää puhelinta ja sen sovelluksia ilman päämäärää vähintään kerran viikossa? Oletko tullut ajatelleeksi, että ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja samalla päivittää omaa digiosaamistaan? Suosittelenkin lämpimästi,…
Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
Yrittäjä, hoi! Huomasithan, että ystävänpäivä lähestyy kovaa vauhtia? Jos et ole aiemmin ehtinyt tai muistanut huomioida sitä somekanavissasi, tee se nyt! Ystävänpäivän markkinointi vie sinulta vain hetken. Ystävänpäivä on tärkeä merkkipaalu markkinoinnin vuosikellossa. Sen synnyttämä positiivisuus ja ostohalukkuus kannattaa hyödyntää myös sinun yrityksesi markkinoinnissa. Tästä artikkelista löydät markkinointivinkit someen. Yksinkertaisimmillaan riittää lämminhenkinen somepäivitys ja ystävänpäivän…
Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
Ennakkoäänestys päättyi, vaalikoneet antavat tuloksia ehdokkaiden ajatuksista ja jokainen uutislähetys sisältää jonkin aiheen presidentinvaaleista. Pieni analyysi presidentinvaaleista LinkedIn:ssä lienee siis paikallaan! Tarkastelin aihetta LinkedIn ja presidentinvaalit – huomatakseni yllättävän tuloksen. Televisiossa, radiossa, printtilehdissä, sillankaiteissa, vaalien ulkomainostelineissä ja tietysti myös digi- ja somealustoissa näkyy presidentinvaalimainontaa. LinkedIn:in säännöt kieltävät poliittisen mainonnan alustalla, eli maksullisia mainoksia ei Linkkarissa…
Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
Vuoden 2023 suomalaisten Google-hakujen analyysi antaa tietoa markkinointiviestinnän näkökulmasta. Trendaavat hakusanat, kuten ”Käärijä”, ”Piña Colada” ja useat liputukseen liittyvät kysymykset kertovat suomalaisten ajankohtaisista kiinnostuksen kohteista. Mielenkiintoisesti teknologia ja tekoäly, kuten Chat GPT ja Googlen Bard, nousivat myös esiin, mikä viittaa teknologian kasvavaan merkitykseen arjessa.Entäpä jos sinun sivustollasi tai somekanavassasi olisi ollut pina coladan suomalainen resepti…
Vuoden värit 2024
Vuoden värin julkaisee vuosittain mm Pantone, sekä monta muuta väreihin liittyvää yritykstä, kuten suomalainen maalivalmistaja Tikkurila. 2024 vuoden väri on Pantonen valitsema Peach Fuzz. Persikkainen sävy on Pantonen koodistossa 15-1530. Tikkurilan vuoden väri on nimeltään Nude in Nizza. Pantone on yhdysvaltalainen yritys, joka on erikoistunut värien standardointiin ja värimäärittelyyn graafisessa suunnittelussa, painoteollisuudessa, tekstiilisuunnittelussa ja muissa…
Webbiselainten Evoluutio: Matka 1995-luvulta Tähän Päivään
Webbiselaimeen kätkeytyy digitaalisen maailman portti, ja sen kehitys on ollut vaikuttavaa. Vuodesta 1995, kun Internet oli vasta alkutaipaleellaan, nykypäivään, jossa selaimet ovat monipuolisia ja älykkäitä työkaluja, webbiselainten tarina on täynnä mielenkiintoisia käännekohtia ja saavutuksia. Tässä blogikirjoituksessa matkustamme ajassa taaksepäin ja tarkastelemme webbiselainten evoluutiota vuodesta 1995 eteenpäin. 1. Netscape Navigator ja Webin Varhaiset Päivät (1995–1999) Vuonna…
Kesäiset kelloradioterkut!
Taas tänään sain kysymyksen, että mistä tuo teidän firman nimi oikein tulee? Raine on yritystä perustaessaan miettinyt, että mitä ihmettä laittaisi firman nimeksi, eikä keksinyt oikein mitään. Hän pyöritteli papereita pitkään pöydän ääressä eikä keksinyt sopivaa nimeä yritykselle. Työhuoneessa oli vanha kelloradio, jonka merkki oli Kennex. Nohevana miehenä hän otti ja käänsi kelloradion merkin toisinpäin,…
AIDA- malli, jolla yritys saa uskollisia asiakkaita
Sivu päivitetty 10.9.2024. AIDA on markkinoinnin ja myynnin malli, jolla kuvataan kuinka suppiloidaan asiakkaita eri vaiheiden kautta uskollisiksi asiakkaiksi, joita kannattaa pitää hyvänä. AIDA malli kuvaa myös ostoprosessin neljää eri vaihetta. A Awareness / AttentionI InterestD DesireA Action AIDA on siis suppilomalli, joka kuvaa kuinka voit saada uskollisia asiakkaita:1. Jotta voit saada asiakkaita, heidän tulee…