Kesällä Suomi pysähtyy, kaikki ovat lomalla ja bisnes nukahtaa. Näin meille on kerrottu vuosikymmenien ajan, mutta vinkkaan tilanteen olevan toinen: somea selaillaan jopa enemmän loma-aikoina! Laiturin nokassa on helppo selailla somesisältäjä, jakaa kuva järvimaisemasta, suunnitella lomareissun matkareittiä tai etsiä uutta työtä. Varmista, että sinun yrityksesi on somessa myös keskikesällä!
Jos yrityksessäsi on tulossa avoin työpaikka, laita rekry auki jo kesällä! Kesälomalla aletaan usein pohtia vanhaan duuniin palaamista ja laiturinnokassa loman loppuessa usein Suomessa katsellaan paljon avoimia työpaikkoja. Kesällä usein etsitään uutta suuntaa työelämässä.
Facebook Business teki tutkimuksen joitakin vuosia takaperin, jossa kävi ilmi että 21 maassa tehtiin päivässä 800 miljoona Facebook-päivitystä, ladattiin kuvia ja videoita, jaettiin linkkejä, kommentoitiin ja tehtiin paikkamerkintöjä. Ihmiset olivat myös aktiivisempia Facebookissa kesällä kuin keväällä tai syksyllä. Luvut ovat varmasti nousseet Facebookin lisäksi kaikissa somekanavissa viimeisten vuosien aikana.
Ihmiset ovat kesällä aktiivisempia somessa: lomakuvat, kesän ekat jäätelöt ja mansikat, festarit ja muut kesän aktiviteetit.
Muista että kesällä kannattaa olla esillä somessa – ihmiset etsivät palveluita ja tuotteita, kesälomarahat polttelevat taskuissa, lomalla on helppoa poiketa uusissa paikoissa ja ennenkaikkea – jakaa nämä asiat sosiaalisessa mediassa! Ethän jää näistä postauksista paitsi.
Tässä viisi vinkkiä yrityksen somesisältöihin keskikesällä:
Vinkki 1. Tee kesätarjous.
Myy kevään viimeiset tuotteet alennuksella, tarjoa kesän aikana ostetuista paketeista -20%, anna alennus palvelusta joka ostetaan kesällä ja käytetään syksyllä, anna kaupanpäälinen kesän asiakkaille tai anna jokaiselle liikkeesi someen tägänneelle seuraavan käynnin yhteydessä pieni lahja.
Vinkki 2. Aktivoi somekansaa
Tee somesivuillasi kilpailu, arvonta, peli jne. Kysy ihmisiltä: ovatko keltaiset vai punaiset verhot paremmat? Tykkäätkö enemmän mansikoista vai herneistä? Tee kuvakilpailu: kaikkien häshtägiä #liisanputiikki käyttäneiden kesken arvotaan mekko.
Digitaaliset mahdollisuudet ovat kesän sesonkina erityisen tärkeitä: some ja verkkosivut toimivat näyteikkunoiden jatkeena. Tee päivityksiä säännöllisesti ja tuo esille kesän kampanjoita, tapahtumia ja erikoistarjouksia. Visuaalisuus on valttia – käytä värikkäitä kuvia ja videoita! Muista hyödyntää paikallisia hashtägejä ja sijaintitietoja, jotta tavoitat sekä lähialueen asukkaat että alueella vierailevat turistit.
Vinkki 3. Katso kalenteria
Mitä tapahtuu heinäkuussa? Ole ajankohtainen ja tartu ajankohtaisiin puheenaiheisiin. 17.7. vietetään maailman emojipäivää, heinäkuun 25 päivä Jaakko heittää kylmän kiven ja 27.7. vietetään Unikeon päivää. Mitä yrityksessäsi tapahtuu heinäkuussa?
Vinkki 4. Ota kaikki irti kesästä
Kesällä suomalaiset reissaavat sekä kotimaassa että ulkomailla. Varmista, että yrityksesi Google Maps tiedot ovat kohdallaan ja aukioloaikasi on päivitetty someen.
Näyteikkunat ovat yrityksesi käyntikortti, ja kesällä niiden merkitys korostuu. Houkuttelevasti somistettu ikkuna ja liikkeen ulkopuoli herättää huomion ja kutsuu astumaan sisään. Käytä kesän värejä ja teemoja korostamaan liikkeesi tuotteita ja palveluita – ja näytä liikkeesi ulkoasu somessa!
Voisitko antaa ruokaohjeita? Liikuntavinkkejä? Pukeutumisvinkkejä? Vinkkejä parempien somekuvien ottamiseen? Vinkkejä matkailijoille oman yrityksesi lähellä: “Viereinen Maijan kahvila tarjoaa tämän kaupungin parhaat korvapuustit”.
Vinkki 5. Tapahtuma
Voitko järjestää tapahtuman kesän aikana? “Tule aamiaiselle kuulemaan uusimmat sijoitusvinkit” Tai kerro jo kesällä että järjestät tapahtuman syksyllä – kerro siitä ja kehoita laittamaan merkintä kalenteriin nyt jo: “Save the date – ilmainen askartelupaja elokuun ekalla viikolla – kutsu tulossa!
Kesäsesongin menestyksen avaimet ovat luovuus ja aktiivisuus! Tekemistä helpottaa tietysti somen julkaisukalenteri ja somestrategia.