Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Mikä ihmeen yritystarina? 

By Liisa Siitonen on 5.7.20245.7.2024

Puhuimme aiemmin somelivessä Tiitto Median Marjo Tiiton kanssa mielenkiintoisesta aiheesta, joka koskettaa jokaista yritystä: yrityksen omasta tarinasta eli yritystarinasta ja sen viestimisestä. 

Yritystarina on yrityksen kertomus, joka kuvaa sen historiaa, arvoja, visiota, missiota ja matkaa perustamisesta nykypäivään. Se on olennainen osa yrityksen brändiä ja se voi myös olla osa asiakaskokemusta. Marjon mukaan tarina on kuin punainen lanka, jonka yhdistää yrityksen sisältöjä. Yritystarina voi kertoa yrityksen matkasta, haasteista, arvopohjasta ja tarina voi myös viestiä siitä, miten yritys ja sen tuotteet ovat vaikuttaneet asiakkaidensa ja yhteisönsä elämään. 

Hyvin rakennettu tarina on aito, inspiroiva ja kohdeyleisön kanssa resonoiva. Hyvin kerrottu yritystarina voi auttaa luomaan syvemmän yhteyden niin asiakkaisiin kuin yrityksen  työntekijöihin ja sidosryhmiin. Se voi myös erottua kilpailijoista ja luoda positiivista julkisuuskuvaa. 

Yritystarinan päälle voi rakentaa viestintää, joka on helposti lähestyttävämpää ja johdonmukaista. Tarina tuo eloa yritykseen esimerkiksi tunteiden herättämisen kautta, mikä on melko yleinen pyrkimys nykypäivän markkinoinnissa. 

Yritystarinoita voi olla monenlaisia ja niiden sitouttamista toimintaan voi tehdä hyvin monella eri tapaa. Marjo kuvasikin, että kokemuksen mukaan yritystarinoita tuodaan esiin hyvin erilaisilla tavoilla ja tarina saattaakin olla ainoastaan nettisivujen etusivulla mainintana. Toisaalta taas hyvin hoidettuna se voi jopa olla osana jokaista ostopolun vaihetta.

Yritystarinaan voi sisällyttää tai ainakin ottaa inspiraatiota seuraavista elementeistä:

Perustamistarina

Kuka perusti yrityksen, miksi ja milloin? Mitkä olivat alkuperäiset motivaatiot ja haasteet?

Yrityksen kehitys

Kuinka yritys on kasvanut ja kehittynyt ajan myötä? Tähän voivat kuulua merkittävät virstanpylväät, innovaatiot ja muutokset.

Arvot ja kulttuuri

Mitkä ovat yrityksen arvot ja kulttuuri? Miten nämä näkyvät päivittäisessä toiminnassa ja vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa?

Missio ja visio

Mikä on yrityksen olemassaolon tarkoitus (missio) ja millaisena yritys näkee tulevaisuutensa (visio)?

Ainutlaatuisuus ja kilpailuetu

Mikä tekee yrityksestä ainutlaatuisen? Miksi asiakkaiden tulisi valita tämä yritys kilpailijoiden sijaan?

Tarinoita ja anekdootteja

Henkilökohtaiset kertomukset ja kokemukset yrityksen toiminnasta voivat tuoda tarinaan inhimillisen ulottuvuuden.

Mielenkiintoinen aihe! Katso koko Somelive tästä linkistä tai laita video pyörimään alta:

Category: Brändi, Markkinointiviestintä, Sosiaalinen media
Tags: markkinointiviestintä, some, somelive, vinkki, yrityksen arvot, yrityksen historia, yrityksen perustamistarina, Yritystarina

Artikkelien selaus

Vinkit somesisältöihin keskikesällä
Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?

Related Posts

Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 

27 syyskuun, 2024
Read More

Mitä on orgaaninen some?

9 elokuun, 2024
Read More

Vinkit somesisältöihin keskikesällä

28 kesäkuun, 2024
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa