Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

AIDA- malli, jolla yritys saa uskollisia asiakkaita

By Liisa Siitonen on 21.9.202110.9.2024

Sivu päivitetty 10.9.2024.

AIDA on markkinoinnin ja myynnin malli, jolla kuvataan kuinka suppiloidaan asiakkaita eri vaiheiden kautta uskollisiksi asiakkaiksi, joita kannattaa pitää hyvänä. AIDA malli kuvaa myös ostoprosessin neljää eri vaihetta.

A Awareness / Attention
I Interest
D Desire
A Action

AIDA on siis suppilomalli, joka kuvaa kuinka voit saada uskollisia asiakkaita:
1. Jotta voit saada asiakkaita, heidän tulee ensin tietää olemassaolostasi (awareness tai attention),
2. sen jälkeen heidän tulee kiinnostua palveluistasi tai tuotteestasi (interest),
3. sitten sinun tulee herättää ostohalu tuotteeseen/palveluun (desire),
4. jotta asiakas ostaa juuri sinulta. (action)

5. Kun asiakas on ostanut, hänestä tulee huolehtia (nurture), jotta hän myös jää asiakkaaksesi ja toimii yrityksesi hyväksi esimerkiksi somessa jättämällä arvostelun tai seuraamalla yrityksesi sometiliä. Uskollisen asiakkaan saat, kun tunnet hänet ja hänen tarpeensa ja vastaat niihin.
Viimeiseen vaiheeseen voidaan liittää myös sana satisfaction eli tyytyväisyys tuotteseen tai palveluun, jotka palaavat brändin pariin uudestaan ja uudestaan.

Tämän myyntisuppilon kehitti vuonna 1898 amerikkalainen mainosmies Elias Elmo Lewis. Hän ymmärsi, että saadakseen yhden ostavan asiakkaan, tulee kiinnittää usean kuluttajan tietoisuus tuotteesta, joista pienempi osa kiinnostuu tuotteesta, vielä pienempi osa haluaa hankkia tuotteen ja kaikkein pienin osa toimii eli ostaa tuotteen. Yhtä ostavaa asiakasta kohden tarvitset kymmen – ellei jopa satakertaisen määrän yrityksesi tuotteesta tai palvelusta tietoisia ihmisiä.

A = Awareness / attention eli tietoisuus

Tietoisuus- vaiheessa yrityksen tulee tuoda tuote tai palvelu mahdollisimman monen ihmisen tietoon: älä kuitenkaan tuputa välittömästi, vaan kerro kuinka sinun yrityksesi tuote tai palvelu voi auttaa asiakasta.

Käytän esimerkkinä farkkuja – älä siis viesti ensimmäisessä tietoisuuden herättämisen vaiheessa vielä “Osta minulta farkkuja, osta nyt!” vaan keskity kertomaan, että uusi farkkukauppa avattu Kirkkokatu 24 ja osoitteessa www.farkkukauppias.fi ja meidän valikoimistamme löydät kestävät farkut pitkille miehille ja kurvikkaille naisille ja myös joustavia lasten farkkuja kuminauhavyötäröllä.

I = Interest eli kiinnostus

Kiinnostus- kohdassa asiakkaalle herää kiinnostus farkkujen hankkimiseen – ja sinun tehtäväsi on luoda kiinnostus juuri sinun yritystäsi kohtaan.
Esimerkki: Lupaamme löytää sinulle täydellisesti istuvat farkut! Avajaistarjous – 30%. Tällä viikolla kävijöiden kesken arvotaan farkkujen pesuaineet koko vuodeksi.


D = Desire eli halu

Halu ostaa tuote juuri sinulta: sinun tulee saada aikaan ostohalua juuri sinun tuotettasi kohtaan. Perustele, miksi juuri nämä farkut, miksi juuri meidän kaupasta? Näytä kuinka tuotteesi on ratkaissut jonkin toisen asiakkaan ongelman. Luo innostusta ja vakuuta, että juuri sinun farkkusi ovat parhaat, kestävimmät, eettisimmät, muodikkaimmat jne.
Esimerkki: Kirkkokadun farkkukaupasta yksinoikeudella kotimaisia farkkuja, joilla on avainlippu! Jokaisen farkkuparin myynnistä lokakuussa 1 euro WWF:lle.

A = Action eli toiminta


Ostotapahtuman tulee olla helppo ja yksinkertainen: verkkokaupassa osto useilla maksutavoilla, ilmainen palautus ja nopea toimitus kotiovelle. Laita verkkokauppaan chat, jossa farkuista voi kysyä lisää.
Tässä vaiheessa asiakas on päättänyt ostaa farkut. Nyt sinun yrityuksesi tulee löytyä netistä: mobiililaitteella, somesta, Google Mapsin arvosteluista, videolla YouTubessa, kuvana Pinterestissä, yrityksen LinkedInissä ja testimoniaalina nettisivuillasi.

N = Nurture eli asiakkuuden hoito, uskollisen asiakkaan palkitseminen


Ostamisen jälkeen asiakkaasta tulee vielä pitää hyvää huolta: asiakkuutta tulee hoitaa ja uskollisia asiakkaita palkita eri tavoin. Palkitsemistapoja on esim kestotilaus- alennukset, etuohjelmat – kymmenes pitsa ilmaiseksi, ostamisen helppous – lähetämme sinulle uuden sukkaparin joka kuukausi ja niin edelleen.
Esimerkki: uutiskirje farkkukauppiaalta, jossa kutsuja ystävämyynteihin, alennus pukeutumisneuvojan palveluista jne. Kun ostat kahdet farkut, kanta-asiakkaana saat farkkujen pesuaineen kaupan päälle.

Uskollisen asiakkaan saat, kun tuotat erinomaista asiakaspalvelua, huomioit uskollisia asiakkaitasi, annat apua tuotteen tai palvelun hyödyntämisessä ja tunnet asiakkaasi: tiedät mitä he haluavat.

Lähes jokaisessa edellä mainitussa vaiheessa asiakas menee nettiin etsimään tietoja farkuista, farkkukauppiaista, farkkujen yleisistä hinnoista, farkkujen hoito-ohjeita, farkkujen pesuohjeita, farkkuvertailuja ja niin edelleen. Ole tässä vaiheessa varmasti löydettävissä: yrityksen nettisivuilla on tietoa kaikesta edellämainitusta: videoiden, kuvien, blogin, testimoniaalien, tapahtumien jne muodossa. Myös yrityksen somekanavissa tulee olla sisältöä, joka nousee myös esiin hakukoneissa.

Jos tarvitset apua uskollisen asiakkaan hankintaan tai sosiaalisen median sisältöihisi, ota yhteyttä!
Haluan oppia huolehtimaan asiakkaistani
Category: Brändi, Markkinointiviestintä
Tags: Aida, aida-malli, markkinointiviestintä, nurturointi, suppilomalli, uskollinen asiakas

Artikkelien selaus

Googlen Doodlet eli logomuunnokset
Kesäiset kelloradioterkut!

Related Posts

Vuoden värit 2024

15 joulukuun, 2023
Read More

Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa

20 marraskuun, 2024
Read More

Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?

18 joulukuun, 2024
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa