Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?

By Liisa Siitonen on 24.1.20247.7.2024

Ennakkoäänestys päättyi,  vaalikoneet antavat tuloksia ehdokkaiden ajatuksista ja jokainen uutislähetys sisältää jonkin aiheen presidentinvaaleista. Pieni analyysi presidentinvaaleista LinkedIn:ssä lienee siis paikallaan! Tarkastelin aihetta LinkedIn ja presidentinvaalit – huomatakseni yllättävän tuloksen.

Televisiossa, radiossa, printtilehdissä, sillankaiteissa, vaalien ulkomainostelineissä ja tietysti myös digi- ja somealustoissa näkyy presidentinvaalimainontaa. LinkedIn:in säännöt kieltävät poliittisen mainonnan alustalla, eli maksullisia mainoksia ei Linkkarissa voikaan näkyä.
Jäin pohtimaan, etten ole nähnyt LinkedIn:ssä presidentivaaliehdokkaiden sisältöjä oikeastaan lainkaan? Tämähän vaatii tarkastelua!

Etsin kaikki yhdeksän ehdokasta Linkkarista, ja yhdeksästä ehdokkaasta löytyy viisi ehdokasta, joilla on jonkinlainen tili, mutta ei yhtäkään päivitystä. Kolmella ehdokkaalla ei ole lainkaan tiliä Linkkarissa. Yksi ehdokas käyttää LinkedIn- somepalvelua lähes kympin arvoisesti!

Tässä kaikki ehdokkaat ja heidän näkyvyytensä LinkedIn:ssä.

Li Andersson

https://www.linkedin.com/in/li-andersson-6710757a/
Tämännimisiä profiileja löytyy useita. Yksi profiileista on kuvaton, ja ilmoittaa olevansa Vasemmistonuorten Puheenjohtaja sekä asuvansa Turussa. 270 kontaktia.  Ei päivityksiä.

Ehkä Li Andersonin profiili LinkedIn palvelussa presidentinvaaleissa.

Sari Essayah

https://www.linkedin.com/in/sari-essayah-9972805/
Ei päivityksiä, ei kansikuvaa, ei lyhyturlia. Kontakteja +500.

Sari Essayahin profiili LinkedIn palvelussa presidentinvaaleissa.

Alexander Stubb

https://www.linkedin.com/in/alexander-stubb-176435199/
“Alexander hasn´t posted yet” Eli ei yhtään ainoaa päivitystä Linkkarissa. Tili näyttää validilta, vaikka siinä ei ole kansikuvaa ja profiilikuvassa kasvot eivät näy kunnolla. + 500 connections ja 1850 followers.

Presidenttiehdokas Alexander Stubbin profiili LinkedIn palvelussa presidentinvaaleissa.


Pekka Haavisto

https://www.linkedin.com/in/pekka-haavisto-66986511b/
Pekka hasn’t posted yet. Tili ei näytä vakuuttavalta, koska siinä ei ole kuvaa, ei kansikuvaa, ei kontakteja. Työpaikakseen tämä Pekka on ilmoittanut ”MP Parliament of Finland”. Tällä tilillä on 58 seuraajaa.

Presidenttiehdokas Pekka Haaviston  profiili LinkedIn palvelussa presidentinvaaleissa.

Hjallis Harkimo

https://www.linkedin.com/in/hjallis-harkimo-768099181/
Ei päivityksiä, ei kansikuvaa, ei lyhyturlia. Kontakteja 468 kpl.
Kuriositeettina Projects- kohdassa Hjallis ilmoittaa yhä rakentavansa Hartwall Areenaa, jonka hän on aloittanut tammikuussa 1997.

Hjallis Harkimon profiili LinkedIn palvelussa presidentinvaaleissa.

Jussi Halla-aho

Linkkarista löytyy kolme kuvatonta profiilia Turusta, Helsingistä ja Lahdesta.

Olli Rehn

Ei löydy tiliä lainkaan LinkedIn:stä.

Jutta Urpilainen 

Ei löydy tiliä LinkedIn:stä lainkaan.

Mika Aaltola

https://www.linkedin.com/in/mika-aaltola-6385501b/
Tämä näyttää aidolta presidenttiehdokas Mika Aaltolan profiililta, vaikka verifiointia tilille ei olekaan tehty. Hänellä on 13953 seuraajaa ja +500 ensimmäisen tason kontaktia.
Aaltola on hyvin aktiivinen LinkedIn:ssä; häneltä tulee viikossa 1-4 päivitystä ja uusin kirjoitus on päivän vanha. Aktiivisuus on alkanut erityisesti noin vuosi sitten.
Aaltola on täyttänyt profiiliinsa mm kuusi työpaikkaansa sekä opinahjot, joissa on opiskellut. Skills- kohtaan Aaltola on täyttänyt 45 taitoa, joita hän haluaa tuoda esiin.
Hän on myös listannut viisi julkaisua, joiden tekemisessä on ollut mukana tai on julkaissut ne yksin. Aaltola kuuluu geopoliittisiin ryhmiin ja seuraa erilaisia yrityksiä sekä kouluja.

Aaltolan kaikki päivitykset eivät tuputa tai myy, vaan esimerkiksi kertovat yleisesti äänestämisen tärkeydestä. Social selling on otettu haltuun ja asiaa tuodaan lukijalle tykö hienovaraisesti.

Mika Aaltolan profiili LinkedIn palvelussa presidentinvaaleissa.


Vaikka maksullinen poliittinen mainonta on palvelussa kielletty, jokainen ehdokas voisi kuitenkin asiantuntijana sisältöä tilillään tuottaa. Tämän somekanavan ottaa haltuun sisällöntuotannolla ainoastaan Mika Aaltola.

Yksikään ehdokkaista ei ole verifioinut omaa tiliään.

Istuvaa presidentttiä Sauli Niinistöä, eikä entistä presidenttiä Tarja Halosta kumpaakaan löydy Linkkarista.  

Facebookissa, Instagramissa, X:ssä ja jopa TikTokista löytyy useampi ehdokas, mutta näistä yhdeksästä pisimmän korren Linkkarissa vetää siis ehdottomasti Mika Aaltola.
LinkedIn ja presidentinvaalit toivat yllättävän tuloksen, itse kuvittelin kärkiehdokkaiden sekä

Jokaiselle ehdokkaalle annan LinkedIn- kouluttajana vinkin jatkosta:

Käytä tuoretta kasvokuvaa ja tee myös ajantasainen kansikuva, joka kertoo asiantuntemuksestasi.

  • Verifioi LinkedIn- tiliisi.
  • Tee itsellesi lyhyturli.
  • Tee päivitys vähintään kerran kuukaudessa, jotta tilisi ei näytä ikiuneen nukahtaneelta.
  • Päivitä nykyiset tietosi: työpaikat, koulutus ja perustiedot.
  • Jos LinkedIn ei juuri nyt tunnu somekanavalta, jossa haluat/ehdit/kykenet olemaan aktiivinen, varaa edes omalla nimelläsi tili, tee perusasiat ja kerro ne kanavat jossa olet aktiivinen. Esimerkiksi ”Tämä on poliitikko XYZ:n virallinen tili, mutta en päivitä tätä aktiivisesti. Sen sijaan löydät minut Facebookista, Instagramista ja YouTubesta + linkitä ko tileille. Näin ainakin estät sen, ettei nimelläsi tehdä pilatilejä.

    Toivotan onnea jokaiselle ehdokkaalle!
Haluatko menestyä somessa? Ota yhteyttä
Category: Sosiaalinen media
Tags: LinkedIn, some

Artikkelien selaus

Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa

Related Posts

Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa

29 tammikuun, 2024
Read More

Mitä on orgaaninen some?

9 elokuun, 2024
Read More

Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 

27 syyskuun, 2024
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa