Ennakkoäänestys päättyi, vaalikoneet antavat tuloksia ehdokkaiden ajatuksista ja jokainen uutislähetys sisältää jonkin aiheen presidentinvaaleista. Pieni analyysi presidentinvaaleista LinkedIn:ssä lienee siis paikallaan! Tarkastelin aihetta LinkedIn ja presidentinvaalit – huomatakseni yllättävän tuloksen.
Televisiossa, radiossa, printtilehdissä, sillankaiteissa, vaalien ulkomainostelineissä ja tietysti myös digi- ja somealustoissa näkyy presidentinvaalimainontaa. LinkedIn:in säännöt kieltävät poliittisen mainonnan alustalla, eli maksullisia mainoksia ei Linkkarissa voikaan näkyä.
Jäin pohtimaan, etten ole nähnyt LinkedIn:ssä presidentivaaliehdokkaiden sisältöjä oikeastaan lainkaan? Tämähän vaatii tarkastelua!
Etsin kaikki yhdeksän ehdokasta Linkkarista, ja yhdeksästä ehdokkaasta löytyy viisi ehdokasta, joilla on jonkinlainen tili, mutta ei yhtäkään päivitystä. Kolmella ehdokkaalla ei ole lainkaan tiliä Linkkarissa. Yksi ehdokas käyttää LinkedIn- somepalvelua lähes kympin arvoisesti!
Tässä kaikki ehdokkaat ja heidän näkyvyytensä LinkedIn:ssä.
Li Andersson
https://www.linkedin.com/in/li-andersson-6710757a/
Tämännimisiä profiileja löytyy useita. Yksi profiileista on kuvaton, ja ilmoittaa olevansa Vasemmistonuorten Puheenjohtaja sekä asuvansa Turussa. 270 kontaktia. Ei päivityksiä.
Sari Essayah
https://www.linkedin.com/in/sari-essayah-9972805/
Ei päivityksiä, ei kansikuvaa, ei lyhyturlia. Kontakteja +500.
Alexander Stubb
https://www.linkedin.com/in/alexander-stubb-176435199/
“Alexander hasn´t posted yet” Eli ei yhtään ainoaa päivitystä Linkkarissa. Tili näyttää validilta, vaikka siinä ei ole kansikuvaa ja profiilikuvassa kasvot eivät näy kunnolla. + 500 connections ja 1850 followers.
Pekka Haavisto
https://www.linkedin.com/in/pekka-haavisto-66986511b/
Pekka hasn’t posted yet. Tili ei näytä vakuuttavalta, koska siinä ei ole kuvaa, ei kansikuvaa, ei kontakteja. Työpaikakseen tämä Pekka on ilmoittanut ”MP Parliament of Finland”. Tällä tilillä on 58 seuraajaa.
Hjallis Harkimo
https://www.linkedin.com/in/hjallis-harkimo-768099181/
Ei päivityksiä, ei kansikuvaa, ei lyhyturlia. Kontakteja 468 kpl.
Kuriositeettina Projects- kohdassa Hjallis ilmoittaa yhä rakentavansa Hartwall Areenaa, jonka hän on aloittanut tammikuussa 1997.
Jussi Halla-aho
Linkkarista löytyy kolme kuvatonta profiilia Turusta, Helsingistä ja Lahdesta.
Olli Rehn
Ei löydy tiliä lainkaan LinkedIn:stä.
Jutta Urpilainen
Ei löydy tiliä LinkedIn:stä lainkaan.
Mika Aaltola
https://www.linkedin.com/in/mika-aaltola-6385501b/
Tämä näyttää aidolta presidenttiehdokas Mika Aaltolan profiililta, vaikka verifiointia tilille ei olekaan tehty. Hänellä on 13953 seuraajaa ja +500 ensimmäisen tason kontaktia.
Aaltola on hyvin aktiivinen LinkedIn:ssä; häneltä tulee viikossa 1-4 päivitystä ja uusin kirjoitus on päivän vanha. Aktiivisuus on alkanut erityisesti noin vuosi sitten.
Aaltola on täyttänyt profiiliinsa mm kuusi työpaikkaansa sekä opinahjot, joissa on opiskellut. Skills- kohtaan Aaltola on täyttänyt 45 taitoa, joita hän haluaa tuoda esiin.
Hän on myös listannut viisi julkaisua, joiden tekemisessä on ollut mukana tai on julkaissut ne yksin. Aaltola kuuluu geopoliittisiin ryhmiin ja seuraa erilaisia yrityksiä sekä kouluja.
Aaltolan kaikki päivitykset eivät tuputa tai myy, vaan esimerkiksi kertovat yleisesti äänestämisen tärkeydestä. Social selling on otettu haltuun ja asiaa tuodaan lukijalle tykö hienovaraisesti.
Vaikka maksullinen poliittinen mainonta on palvelussa kielletty, jokainen ehdokas voisi kuitenkin asiantuntijana sisältöä tilillään tuottaa. Tämän somekanavan ottaa haltuun sisällöntuotannolla ainoastaan Mika Aaltola.
Yksikään ehdokkaista ei ole verifioinut omaa tiliään.
Istuvaa presidentttiä Sauli Niinistöä, eikä entistä presidenttiä Tarja Halosta kumpaakaan löydy Linkkarista.
Facebookissa, Instagramissa, X:ssä ja jopa TikTokista löytyy useampi ehdokas, mutta näistä yhdeksästä pisimmän korren Linkkarissa vetää siis ehdottomasti Mika Aaltola.
LinkedIn ja presidentinvaalit toivat yllättävän tuloksen, itse kuvittelin kärkiehdokkaiden sekä
Jokaiselle ehdokkaalle annan LinkedIn- kouluttajana vinkin jatkosta:
Käytä tuoretta kasvokuvaa ja tee myös ajantasainen kansikuva, joka kertoo asiantuntemuksestasi.
- Verifioi LinkedIn- tiliisi.
- Tee itsellesi lyhyturli.
- Tee päivitys vähintään kerran kuukaudessa, jotta tilisi ei näytä ikiuneen nukahtaneelta.
- Päivitä nykyiset tietosi: työpaikat, koulutus ja perustiedot.
- Jos LinkedIn ei juuri nyt tunnu somekanavalta, jossa haluat/ehdit/kykenet olemaan aktiivinen, varaa edes omalla nimelläsi tili, tee perusasiat ja kerro ne kanavat jossa olet aktiivinen. Esimerkiksi ”Tämä on poliitikko XYZ:n virallinen tili, mutta en päivitä tätä aktiivisesti. Sen sijaan löydät minut Facebookista, Instagramista ja YouTubesta + linkitä ko tileille. Näin ainakin estät sen, ettei nimelläsi tehdä pilatilejä.
Toivotan onnea jokaiselle ehdokkaalle!