Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Oletko valmis somen kesään? Some ei jää lomalle

By Liisa Siitonen on 10.6.20195.7.2024

Kesällä Suomi pysähtyy, kaikki ovat lomalla ja bisnes nukahtaa. Näin meille on kerrottu vuosikymmenien ajan, mutta uskallan väittää että tilanne on jo toinen: somea selaillaan jopa enemmän loma-aikoina! Laiturin nokassa on helppo selailla somea, ottaa kuva järvimaisemasta, pohtia menokohteita tai etsiä reittiä.

Facebook Business teki tutkimuksen 2017, jossa kävi ilmi että 21 maassa tehtiin päivässä 800 miljoona päivitystä, ladattiin kuvia ja videoita, jaettiin linkkejä, kommentoitiin ja tehtiin paikkamerkintöjä Facebookissa. Ihmiset olivat myös aktiivisempia Facebookissa kesällä kuin keväällä tai syksyllä.

Jos yrityksesi myy jäätelöä, uimaleluja, olutta, sandaaleja tai sadevaatteita (Suomen kesä!) – niin hienoa, bisneksesi pyörii varmasti kesän aikana rivakasti!
Ja jos yrityksesti tekee jotain muuta kuin edellämainuttua, älä silti jätä sometiliäsi huomiotta kesän ajaksi. Kesällä voit somessa myös istuttaa ajatuksen siemenen tulevasta syksystä- koulun alkamisesta ja töihin paluusta, tulevasta tuotelanseerauksesta, tulevasta tapahtumasta tai erikoistarjouksestasi kesän ajalle.

Facebook Busineksen tekemän tutkimuksen mukaan kesän 2017 puheenaiheet olivat aktiviteeteissa, juhlissa, säässä, matkustamisessa ja töihin/kouluun paluussa.

’1. Tee kesätarjous.

Myy kevään viimeiset tuotteet alennuksella, tarjoa kesän aikana ostetuista paketeista -20%, anna alennus palvelusta joka ostetaan kesällä ja käytetään syksyllä, anna kaupanpäälinen kesän asiakkaille tai anna jokaiselle liikkeesi someen tägänneelle seuraavan käynnin yhteydessä pieni lahja.

2. Aktivoi somekansaa

Tee somesivuillasi kilpailu, arvonta, peli jne. Kysy ihmisiltä: ovatko keltaiset vai punaiset verhot paremmat? Tykkäätkö enemmän mansikoista vai herneistä? Tee kuvakilpailu: kaikkien häshtägiä #liisanputiikki käyttäneiden kesken arvotaan mekko.

3. Katso kalenteria

Mitä tapahtuu kesäkuussa? Juhannus on aivan kohta – kerro aukioloaikasi ja poikkeukset. Toivota hyvää juhannusta! Voitko kytkeä yrityksesi toimintaa keskikesän juhlaan – työskenteleekö yrityksessäsi Jussi tai Juhani tai useampia? Juhannuksena vietetään myös Suomen lipun päivää. Ole ajankohtainen ja tartu ajankohtaisiin puheenaiheisiin.

4. Ota kaikki irti kesästä

Kesällä uidaan, grillataan, nautitaan helteestä, paistetaan lettuja, vieraillaan sukulaisissa, telttaillaan, käydään festareilla, tehdään pitkiä ajomatkoja, mökkeillään, matkustellaaan ja käydään torikahveilla. Voisitko antaa ruokaohjeita? Liikuntavinkkejä? Pukeutumisvinkkejä? Vinkkejä matkailijoille oman yrityksesi lähellä: “Viereinen Maijan kahvila tarjoaa tämän kaupungin parhaat korvapuustit”

5. Tapahtuma

Voitko järjestää tapahtuman kesän aikana? “Tule aamiaiselle kuulemaan uusimmat sijoitusvinkit” Tai kerro jo kesällä että järjestät tapahtuman syksyllä – kerro siitä ja kehoita laittamaan merkintä kalenteriin nyt jo: “Save the date – ilmainen askartelupaja elokuun ekalla viikolla – kutsu tulossa!

Kesän 2017 ykköstavoite Facebook Busineksen tutkimuksen mukaan oli lähes puolella vastaajista “Get in shape” eli syödä fiksusti ja liikkua. Loput vastauksista olivat ulkona liikkuminen, uuden harrastuksen hankkiminen tai kotiremontin tms tekeminen.

Muista että kesällä kannattaa olla esillä somessa – ihmiset etsivät palveluita ja tuotteita, kesälomarahat polttelevat taskuissa, lomalla on helppoa poiketa uusissa paikoissa ja ennenkaikkea – jakaa nämä asiat sosiaalisessa mediassa! Ethän jää näistä postauksista paitsi.

Julkaisusuunnitelma kesän ajaksi, ajastaminen etukäteen ja ammattilaisen vinkit ovat kesän pelastus – ota yhteyttä Liisaan, puh 040 861 9333 tai liisa.siitonen (ät) xennek.fi

Puheenaiheet kesällä 2016 Facebookin mukaan olivat perhe ja ystävät, virkistystoiminta, kauneus ja terveys sekä matkustaminen.

Kuvat Facebook Business- sivustolta https://www.facebook.com/business/news/insights/sharing-the-action-of-summer josta löytyy kokonaisuudessaan tutkimus kesän ajan somekäyttäytymisestä.

Category: Uncategorized

Artikkelien selaus

Mikä on Social Sellin Index?
Asiantuntijat somessa, Helmin haastattelu

Related Posts

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus markkinoinnissa 2018

15 tammikuun, 2018
Read More

Työnhakuveturin webinaari: Asiantuntija somessa

12 joulukuun, 2019
Read More

Facebook arvontasäännöt 2020 – mitä saa tehdä ja mitä ei?

15 tammikuun, 2020
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa