Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Data visualisointi

By Liisa Siitonen on 14.11.201914.11.2022

Viimeaikoina Facebookissa on kiertänyt upea video, joka on nerokas esimerkki datan eli tiedon visualisoinnista. Videossa havainnollistetaan visuaalisesti yksinkertaisilla värillisillä pylväsgraafeilla sekä pienellä artistin kuvalla, mitkä artistit tai bändit ovat olleet myydyimpiä eri vuosina. Näin valtava määrä tietoa eli dataa on saatu yksinkertaiseen muotoon ja se on helpompi ymmärtää sekä omaksua visuaalisessa muodossa.

Videon “Best-Selling Music Artists 1969-2019” voit katsoa tästä:

Toinen loistava tiedon visualisointi on tämä kuva, jossa esitetään kahtasataa ihmistä matkalla aamuruuhkassa:

Kuvassa visualisoidaan taidokkaasti kuinka 200 ihmistä vievät tilaa erilaisissa liikennevälineissä: 200 ihmistä autossa täyttävät koko viisikaistaisen kadun. Autot poistamalla nähdään kuinka paljon autot vievät tilaa, varsinkin kun autossa on vain yksi henkilö. Samat 200 ihmistä mahtuvat kolmeen isoon bussiin ja pyöräilevät 200 ihmistä vievät vain yhden kaistan kadusta.

MITÄ DATAN VISUALISOINTI ON?

Yksinkertaisimmillaan datan visualisointi voit tarkoittaa pylväsdiagrammeja, piirakoita ja donitseja. Perinteinen sukupuu on yksi hyvä esimerkki datan visualisoinnista. Kun serkun vaimon uuden avioliiton lasten perimisjärjestys oli hankalaa selittää sanallisesti, joku fiksu aikoinaan keksi laittaa tietoja kuvalliseen muotoon – eli visualisoida dataa sukupuun muodossa. Vanha sanonta: yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, pitää paikkaansa!

Googlessa tehdään 3,8 miljardia hakua päivässä. Nykypäivänä me suorastaan hukumme erilaiseen dataan: päivittäin syntyy dataa niin paljon, ettei sitä tavallinen ihminen pysty edes käsittämään.

Yritykselle kuitenkin jokainen tykkäys, päivityksen jako ja kommentit somessa ovat juuri sitä dataa, jolla toimintaa voidaan ohjata menestyksekkääseen suuntaan. Data ei siis ole yhdentekevää, vaan sillä voi ohjata menestystä. Dataa kannattaa käyttää hyväkseen – millä sivuilla käyttäjät viipyvät, millä sivulla eivät? Dataa tarvitaan nettisivujen parantamiseen ja parempaan viestintään. Google Analytics on tähän hyvä työkalu.

KUINKA YRITTÄJÄ VOI HYÖTYÄ DATAN VISUALISOINNISTA?

Auta tiedon ymmärtämistä erottautumalla tietotulvasta ja yksinkertaista viestiäsi jotta oivaltaminen on helppoa. Tarinallista tietoa, tee lopputuloksesta sellainen että ensi kertaa sen näkevä sanoo jopa ääneen: wau!

Tiedon visualisointi auttaa ymmärtämään trendejä, sillä voidaan selittää prosesseja ja kerrotaan tarinoita sekä luonnollisesti opetetaan uusia tai hankalia asioita. 65 % ihmisistä on visuaalisia oppijoita – eli opimme helpommin kuvien tai graafien avulla.

Google Trends on ilmainen työkalu, jossa voit seurailla trendejä: mitä suomalaiset hakivat hakukoneesta viime viikon aikana? Juuri nyt on erityisesti kiinnostanut hakukoneessa Teemu Pukki ja Slush Helsinki.

Miksi tietoa kannattaa visualisoida?

  • Tietotulvassa saamme valtavat määrät ärsykkeitä: kun haluat jättää katsojan/kuulijan mieleen sen punaisen langan eli ydinajatuksen.
  • Visualisointi auttaa ymmärtämään dataa.
  • Voit syventää tiedon omaksumista ja esittää vaikeatkin asiat selkeästi sekä nopeasti.
  • Datan visualisointi auttaa myös erottumaan kilpailijoista.

”Tuotteemme käyttäjät säästävät viikossa 2 tuntia työaikaa – joka tarkoittaa vuodessa reilua kahta viikkoa!” 
”Kasvohoidolla 30% vähemmän juonteita tällä hoidolla”
”Asiakkaideni painonpudotus yhteensä vuoden 2019 aikana – 234 voipaketillista”
”Yrityksessämme on yhteensä 168 vuotta työkokemusta – se vastaa 2548 oppikirjan lukemista”
”Luomuelintarvikkeita käyttämällä jätät syömättä 1,8 litraa torjunta-aineita, joka vastaa 9 kahvikupillista.”
”Koulutuksemme suorittaneista 62% työllistyi kolmen kuukauden sisällä”

Millaista tietoa sinun yrityksesi voi visualisoida?

Category: Uncategorized

Artikkelien selaus

Mitä on sparraus?
Vinkit somesisältöihin loppuvuodelle 2019

Related Posts

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus markkinoinnissa 2018

15 tammikuun, 2018
Read More

Facebookin muuttunut algoritmi ja mitä se tarkoittaa?

30 tammikuun, 2018
Read More

Facebook arvontasäännöt 2020 – mitä saa tehdä ja mitä ei?

15 tammikuun, 2020
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa