Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Mitä on sparraus?

By Liisa Siitonen on 10.11.201925.1.2023

Sparraus on terminä lähtöisin nyrkkeilystä, jossa sillä tarkoitetaan ottelua harjoitusvastuksen kanssa. Sparrausta voi kutsua myös valmennukseksi.

Työelämässä ei ole tarkoitus nyrkkeillä, vaan sparraus tarkoittaa sitä että sparraaja auttaa sparrauksen kohdetta löytämään uusia ideoita ja näkökulmia. Sparrauksessa pallotellaan ajatuksia ja toiminnan kehittämistä sekä sparraaja myös rohkaisee päätösten tekemisessä. Sparraaja lempeästi ‘tönii’ sparrattavaa miettimään asioita uudella tavalla ja näin löytämään ratkaisuja sekä oppimaan uutta.

Sparraus auttaa selkeyttämään omia ajatuksia käsiteltävästä aiheesta, kuten yritysstrategiasta, mainonnasta, markkinoinnista tai asiakassuhteen kehittämisestä. Sparraus on keskustelevaa, jossa aihe voidaan päättää etukäteen, mutta kalvosulkeisia sparraus ei tarkoita.


Mitä sparraaja tekee?
Sparraaja kuuntelee, keskustelee, neuvoo, kyseenalaistaa, antaa taustatukea ja auttaa löytämään vastauksia. Sparraaja voi myös antaa hyödyllisiä vinkkejä ja opastaa aiheesta lisää. Sparraajan tärkein ominaisuus on nähdä asiat ulkopuolisen silmin ja nostaa esiin yrityksen tai henkilön vahvuuksia.
Sparraus on usein kahden tai max kolmen hengen kesken tapahtuvaa – isomman ryhmän kanssa tekemistä voisi jo kutsua ryhmävalmennukseksi.


Kenelle sparraus sopii?

Luonnollinen vastaus on että sparraus sopii kenelle tahansa, joka kokee että ulkopuolisesta näkökulmasta voi olla hyötyä. Erityisesti Xennekin sparrausta suosittelen yrityksille, jotka miettivät kuinka digimarkkinointia voisi parantaa, miten mainontaa voisi tehdä paremmin tai millainen somestrategia yritykselle tulisi valita?
Kun haluat oivalluksen kautta kehittyä paremmaksi ja löytää uusia näkökulmia, toteuttamisen tapoja: sparraus on juuri sinulle.

Esimerkkejä markkinointiviestinnän sparrauskohteista:
LinkedIn- näkyvyys, Facebook – yritystili, Twitter ja Tweetdeck yrityskäytössä, Instagram yrityskäytössä, Instagramin toimivat sisällöt, somestrategia, digitaalinen markkinointi, yrityksen näkyvyys somessa, markkinoinnin prosessit yrityksessä, markkinoinnin automaatio ja niin edelleen!

Sparrausta voidaan käyttää kertaluonteisesti yhden asian ratkaisemiseen tai jatkuvana sparrauksena – kuukausittain tai esim neljä kertaa vuodessa.

Yksin pähkäilemällä asiat saattavat mennä solmuun, mutta päätöksenteon suunta on helppo löytää sparrauksen avulla.

Xennekin sparrailulla tuetaan:
Markkinointiviestinnän suunnittelua
Digitaalisen markkinoinnin toteutusta
Markkinointitiimin toimintaa
Somestrategian kehittämistä ja toteutusta

Konsulttimme Liisa Siitonen sparrraa useita yrityksiä ja yhteisöjä toimivampaan markkinointiviestintään sekä somen hyödyntämiseen.

Konsulttimme Liisa Siitonen on tehnyt markkinointiviestintää työkseen eri tavoin jo 23 vuoden ajan. Markkinoinnin ja erityisesti digitaalisten ratkaisuiden ja sosiaalisen median kehittämisessä Liisalla on rutkasti sparrauskokemusta.

Esimerkkejä sparrauspaketeista:

2 h sparraus 290 € (+alv 24%)
Kuukausittainen 2 h sparraus 3 kk 810 € (+alv 24%)
Kuukausittainen 2 h sparraus 6 kk 1500 € (+alv 24%)

Sparrauksen voi toteuttaa joko etänä tai lähinä.
Ota yhteyttä:
Liisa Siitonen
puh 040 861 9333 tai liisa.siitonen@xennek.fi
Liisan LinkedIn- profiili www.linkedin.com/in/liisasiitonen

Category: Uncategorized
Tags: sparraus

Artikkelien selaus

Asiantuntijat somessa, Helmin haastattelu
Data visualisointi

Related Posts

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus markkinoinnissa 2018

15 tammikuun, 2018
Read More

Tavoitettavuus kesällä?

5 heinäkuun, 2018
Read More

Mikä on LinkedIn Story?

10 marraskuun, 2020
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa