Sparraus on terminä lähtöisin nyrkkeilystä, jossa sillä tarkoitetaan ottelua harjoitusvastuksen kanssa. Sparrausta voi kutsua myös valmennukseksi.
Työelämässä ei ole tarkoitus nyrkkeillä, vaan sparraus tarkoittaa sitä että sparraaja auttaa sparrauksen kohdetta löytämään uusia ideoita ja näkökulmia. Sparrauksessa pallotellaan ajatuksia ja toiminnan kehittämistä sekä sparraaja myös rohkaisee päätösten tekemisessä. Sparraaja lempeästi ‘tönii’ sparrattavaa miettimään asioita uudella tavalla ja näin löytämään ratkaisuja sekä oppimaan uutta.
Sparraus auttaa selkeyttämään omia ajatuksia käsiteltävästä aiheesta, kuten yritysstrategiasta, mainonnasta, markkinoinnista tai asiakassuhteen kehittämisestä. Sparraus on keskustelevaa, jossa aihe voidaan päättää etukäteen, mutta kalvosulkeisia sparraus ei tarkoita.
Mitä sparraaja tekee?
Sparraaja kuuntelee, keskustelee, neuvoo, kyseenalaistaa, antaa taustatukea ja auttaa löytämään vastauksia. Sparraaja voi myös antaa hyödyllisiä vinkkejä ja opastaa aiheesta lisää. Sparraajan tärkein ominaisuus on nähdä asiat ulkopuolisen silmin ja nostaa esiin yrityksen tai henkilön vahvuuksia.
Sparraus on usein kahden tai max kolmen hengen kesken tapahtuvaa – isomman ryhmän kanssa tekemistä voisi jo kutsua ryhmävalmennukseksi.
Kenelle sparraus sopii?
Luonnollinen vastaus on että sparraus sopii kenelle tahansa, joka kokee että ulkopuolisesta näkökulmasta voi olla hyötyä. Erityisesti Xennekin sparrausta suosittelen yrityksille, jotka miettivät kuinka digimarkkinointia voisi parantaa, miten mainontaa voisi tehdä paremmin tai millainen somestrategia yritykselle tulisi valita?
Kun haluat oivalluksen kautta kehittyä paremmaksi ja löytää uusia näkökulmia, toteuttamisen tapoja: sparraus on juuri sinulle.
Esimerkkejä markkinointiviestinnän sparrauskohteista:
LinkedIn- näkyvyys, Facebook – yritystili, Twitter ja Tweetdeck yrityskäytössä, Instagram yrityskäytössä, Instagramin toimivat sisällöt, somestrategia, digitaalinen markkinointi, yrityksen näkyvyys somessa, markkinoinnin prosessit yrityksessä, markkinoinnin automaatio ja niin edelleen!
Sparrausta voidaan käyttää kertaluonteisesti yhden asian ratkaisemiseen tai jatkuvana sparrauksena – kuukausittain tai esim neljä kertaa vuodessa.
Yksin pähkäilemällä asiat saattavat mennä solmuun, mutta päätöksenteon suunta on helppo löytää sparrauksen avulla.
Xennekin sparrailulla tuetaan:
Markkinointiviestinnän suunnittelua
Digitaalisen markkinoinnin toteutusta
Markkinointitiimin toimintaa
Somestrategian kehittämistä ja toteutusta
Konsulttimme Liisa Siitonen on tehnyt markkinointiviestintää työkseen eri tavoin jo 23 vuoden ajan. Markkinoinnin ja erityisesti digitaalisten ratkaisuiden ja sosiaalisen median kehittämisessä Liisalla on rutkasti sparrauskokemusta.
Esimerkkejä sparrauspaketeista:
2 h sparraus 290 € (+alv 24%)
Kuukausittainen 2 h sparraus 3 kk 810 € (+alv 24%)
Kuukausittainen 2 h sparraus 6 kk 1500 € (+alv 24%)
Sparrauksen voi toteuttaa joko etänä tai lähinä.
Ota yhteyttä:
Liisa Siitonen
puh 040 861 9333 tai liisa.siitonen@xennek.fi
Liisan LinkedIn- profiili www.linkedin.com/in/liisasiitonen