Koronan vuoksi kalenterissani on harmillisesti tällä hetkellä työkeikkojen peruutuksia tai siirtoja. Tällä viikolla taas yhden peruutuksen tullessa päätin tehdä jotain uutta, josta itse oppisin ja samalla voisin myös jakaa osaamistani myös muille. Facebookin live-videota on tullut testattua lyhyesti parikin kertaa, mutta nyt päätin tehdä puolen tunnin mittaisen lähetyksen liittyen someen ja markkinointiviestintään.
Ja jotta homma ei jäisi toteutumatta, kerroin asiasta Xennekin Facebook- tilillä ja pyysin teitä lähettämään minulle etukäteen kysymyksiä, joista voisin jutella puolen tunnin aikana. Kiitos kaikista kysymyksistä!
Perjantaina 24.4.2020 sitten klo 10 alkoi suora livelähetys. Olin testannut etukäteen, lukenut ohjeita ja ties mitä, mutta silti aivan kaikki ei mennyt kuin siinä kuuluisassa suomenruotsalaisessa tv-ohjelmassa 😄
Ensimmäiset kaksi oppia:
1. Pidä kännykkä pystysuorassa kun teet livevideota – vaakakuva on pystyssä. Ei siis onnistu.
2. Älä räpellä kännykästä yhtään mitään kesken livelähetyksen, koska lähetys voi katketa.
Pienten alkuongelmien jälkeen päästiin sitten asiaan ja tässä oli ensimmäinen FB livelähetys.
https://www.facebook.com/XennekOy/videos/532706564307871/
Merja kysyi että kuinka myydä tuotteita tai omia palveluita somessa sekä kuinka tehdä somesuunnitelma?
Videolla kerron erilaisista kevytyrittäjyyteen liittyvistä palveluista kuten OP Kevytyrittäjä, Ukko.fi, Eezy.fi sekä ulkomaiset alustat Fiverr.com sekä Upwork.com
Fiverr sekä Upwork ovat alustoja, jonne yritykset voivat laittaa avoimeksi työpyyntöjä: etsimme logon suunnittelijaa tai tekstin kääntäjää Englanti-Italia. Fiverristä löytyy osaamista niin graafisesta suunnittelusta, markkinointiviestinnästä tai vaikka nimen kaivertamisesta puualustalle! Freelancerit voivat myös itse ilmoittaa omasta osaamisestaan.
Molemmat palvelut ovat siis alustataloutta parhaimmillaan!
Laura kysyi oman yrityksen aloittamisesta – jossa ensimmäinen steppi on tehdä liiketoimintasuunnitelma perinpohjaisesti ja ajatuksella. Liiketoimintasuunnitelmaan löytyy netistä erilaisia pohjia ja ohjeita, mutta sen avulla saat yritysideallesi hyvän pohjan, validoinnin elinkelpoisuudelle. Liiketoimintasuunnitelma toimii myös markkinoinnin työkaluna.
https://www.onnistuyrittajana.fi/artikkeli/liiketoimintasuunnitelma-ohje
Mikään ei ole niin pöhköä kuin se, että sulla on somekanava jossa ei tapahu mitään
Somesisältöjen suunnitteluun on tärkeää rakentaa somesuunnitelma, jota sitten myös noudatetaan. Some on nimensä mukaisesti sosiaalista – viestintä ei voi olla pelkästään ylhäältä alaspäin tulevaa sanelua, vaan sen tulee olla keskustelevaa ja vastaanottajan huomioonottavaa. Tästä aiheesta olen kirjoittanut jo aiemmin blogissamme
Sissi kysyi Facebookin mainonnasta ja kuinka sitä kannattaisi käyttää. Neuvoin ensimmäiseksi kiteyttämään tavoitteet: mitä haluat saavuttaa maksetulla mainonnalla?
Tämän jälkeen kohdentaminen onnistuu Facebookissa erittäinkin tarkasti.
Tässä Facebookin omat ohjeet https://www.facebook.com/business/help/633474486707199
Jami kysyi kysymyksen Facebookin trendeistä vuodelle 2020 ja innostuin etsimään tietoa aiheesta lisää. Videolla avaan aihetta enemmän, tässä kuitenkin linkit mainittuihin lähteisiin:
Facebookin trendit vuodelle 2020 https://www.facebook.com/business/news/insights/2020-topics-and-trends-report sivustolta saa ladattua PDF-muodossa trendiraportin, josta näkee trendaavia aiheita mm Euroopassa.
https://www.digitalinformationworld.com/2020/02/8-facebook-trends-you-need-to-know-in-2020.html
Statistiikkaa Facebookin käytöstä https://financesonline.com/facebook-trends/
Vuoden 2020 trendejä ovat myös erityisesti Facebookissa videot: niin livevideot kuin Storiesit että videoiden katseluryhmät. Facebookin Live-videoilla on 177% parempi tavoittavuus kuin tekstipäivityksellä!
Facebook IQ – joka keskittyy erityisesti trendien haistelemiseen. https://www.facebook.com/business/news/insights?ref=fbb_search
Futuristisempia aiheita Facebookin ympärillä:
Facebookin kehittelemä kryptovaluutta Libra https://libra.org/en-US/ joka toimi digitaalisesta lompakosta Calibrasta käsin.
Viivi kyseli vinkkejä kuinka tavoittaa nuorta kohderyhmää ja yksi vastauksista oli TikTok. Samassa rytäkässä tuli luvattua Kaisulle, että teemme kansainvälisenä tanssin päivänä 29.4 molemmat TikTok- tanssivideot 🙂
https://www.tiktok.com/trending?lang=en
Mikko Leppilammen tyylinäyte https://www.tiktok.com/@mikkoleppilampi/video/6806670264529603846
Facebookin suurin käyttäjäryhmä on 20-44-vuotiaat aikuiset. 10-14-vuotiaista vain 22 prosenttia on Facebookissa, mutta jopa 75 prosenttia Instagramissa. Samasta ikäryhmästä 72 prosenttia käyttää Snapchatia.
Ikäraja kaikkiin edellä mainittuihin kanaviin on 13 vuotta, mutta tutkimuksessa on otettu huomioon koko 10-14-vuotiaiden ikäryhmä.
15-19-vuotiaista 71 prosenttia on Facebookissa, 81 prosenttia Instagramissa ja 85 prosenttia Snapchatissa.
Suomalaiset käyttävät keskimäärin kolmea sosiaalisen median palvelua, naiset hiukan useampia kuin miehet. Nuoret, opiskelijat ja ylemmät toimihenkilöt käyttävät keskimäärin jopa neljää palvelua. Yli 65-vuotiaiden käytössä on keskimäärin yksi tai ei yhtään sosiaalisen median palvelua.
WhatsApp on suomen suosituin somepalvelu, jota käyttävät kaiken ikäiset aina 7-vuotiaasta lähtien. WhatsAppiin on tulossa vuoden 2020 aikana Stories/Statuses, jossa myös mainontaa voi hyödyntää.
Lähettäkää kysymyksiä seuraavaan liveen, yritän etsiä vastauksia! Seuraava live siis poikkeuksellisesti jo torstaina 30.4 klo 10 Facebookissa. Jatkossa pyritään pitämään livet perjantaisin, mutta nyt vappu muuttaa aikataulua päivää aikaisemmaksi.
Kysymykset joko Facebookin tapahtumaan kommentteina: https://www.facebook.com/pg/XennekOy/events/?ref=page_internal
tai Messenger- viesteinä tai sähköpostilla liisa.siitonen@xennek.fi tai WhatsAppillä 0408619333
Live-somea taas ensi viikolla!