Vuosi 2020 alkoi ja vielä lähes päivittäin vastaan tulee Facebookissa kiellettyjä arvontoja tai kilpailuja! Hyvät yrittäjät ja yritystilit, älkää rikkoko sääntöjä tietämättänne tai tietoisestikaan – Facebook voi poistaa yritystilin, joka rikkoo sääntöjä.
Tässä tiivistetysti ensin kilpailun ja arvonnan ero:
Kilpailu on sellainen, jossa parhaimmilla tiedoilla tai taidoilla varustettu henkilö voittaa. Eli kuten juoksukilpailussa nopein, ensimmäisenä maalissa oleva voittaa kilpailun.
Arvonnassa taas kaikkien osallistujien kesken arvotaan arvalla eli voitto perustuu sattumaan.
Yksiselitteisesti: somessa järjestettävät markkinointitempaukset ovat siis aina arvontoja.
Virallinen termi on markkinointiarpajaiset, joiden järjestämiseen yrittäjä ei tarvitse arpajaislupaa. “Markkinointiarpajaiset ovat elinkeinonharjoittajien järjestämiä arvontoja, kilpailuja ja muita vastaavia, joissa tarjotaan mahdollisuutta sattumaperusteiseen voiton saamiseen. “
Somessa tehtävät markkinointitempaukset kannattaa siis aina nimetä arvonnaksi.
Yritysten järjestämät arpajaiset ovat verottajan määrityksen mukaan Muut arpajaiset, joita koskee arpajaisverolaki.
”Arpajaisveron suuruus arpajaisverolain mukaisissa muissa arpajaisissa on 30 % voittojen yhteenlasketusta arvosta. Vero maksetaan sentin tarkkuudella. Arpajaisveroa ei ole maksettava, jos maksettavaksi tulevan arpajaisveron määrä on vähemmän kuin 50 euroa kalenterikuukaudessa. Näin ollen arpajaisverolain mukaisista muista arpajaisista ei tarvitse maksaa arpajaisveroa, jos jaettujen voittojen arvo on alle 166,66 euroa kalenterikuukaudessa (166,66 euroa x 30 % = 50 euroa).
Jos arvonnan toimeenpanija toimeenpanee kuukauden aikana useita erillisiä arpajaisia, joista vero on yhteensä vähintään 50 euroa, vero on suoritettava, vaikka yksittäisistä arpajaisista kalenterikuukaudelta suoritettava vero olisi alle 50 euroa ja vaikka arpajaiset olisivat keskenään erilaisia. “
Kuluttaja-asiamies määrää myös, että arvonnan säännöt tulee olla esillä ja saatavilla esim verkkosivuilla. Säännöissä tulee kertoa:
- kuka järjestää arvonnan tai kilpailun
- arvonnan tai kilpailun alkamis- ja päättymisaika
- taitoon tai tietoon perustuvan kilpailun ratkaisuperusteet
- milloin arvonta tapahtuu
- kuinka voittajille ilmoitetaan voitosta ja palkinnon luovuttamisesta.
Mitä Facebook- arvonnassa saa pyytää tekemään ja mitä ei? Säännöt ovat samat myös Instagrammissa.
Näitä et saa tehdä Facebook- arvonnassa:
➖ Älä vaadi jakamaan julkaisuasi (Jaa julkaisumme ja olet mukana arvonnassa)
➖ Älä vaadi tägäämään ihmisiä julkaisuusi (Tägää kaveri kenen kanssa lähtisit iltakävelylle)
➖ Älä vaadi jakamaan julkaisuasi kaverin aikajanalle (Jaa kaverisi seinälle
➖ Älä vaadi vaihtamaan profiilikuvaa tai taustakuvaa yrityksesi logoon tms.
Saat tehdä näin Facebook- arvonnassa:
✔️ Saat kysyä kenen kanssa lähtisit iltakävelylle ja päivitykseen saa kommentoida. (Huom: ei tägäämistä!)
✔️Saat pyytää tykkäämään sivustasi tai julkaisustasi
✔️ Saat pyytää kommentoimaan julkaisuasi
✔️Saat pyytää lähettämään yksityisviestin
✔️ Saat kertoa nettisivuillasi olevasta arvonnasta
Paras käytäntö on algoritmin kannalta pyytää kommentteja – mitä enemmän kommentteja, sitä useammalle Facebookin käyttäjälle päivitystä näytetään.
Näiden lisäksi Facebook kertoo ohjeissaan että “Mainoksen tai kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi sitä millään tavalla, eikä se liity mitenkään Facebookiin.”
Facebook voi kyselemättä poistaa sellaiset yritystilit, jotka eivät noudata näitä sääntöjä. Kannattaa siis olla tarkkana että noudattaa arvontojen sääntöjä somessa.
Jos haluat apua sosiaalisen median markkinointiin, ota yhteyttä klikkaamalla nappia alla tai sähköpostilla liisa.siitonen@xennek.fi tai soita 040 861 9333