Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Somestrategia

By Liisa Siitonen on 3.1.201814.11.2022
Heippa 2018, sometrategia
SuunnitelmallisuusKattaus on puoli ruokaa, suunnitelmallisuus on puolet strategiasta.
Toinen puoli on strategian toteuttamista.

Somestrategia – mitä se tarkoittaa?

Strategia tarkoittaa suunnitelmaa, jolla päästään haluttuun tulokseen.

Some-strategia on siis suunnitelma, jolla tähdätään johonkin päämäärään. Esimerkiksi halutaan lisää seuraajia yrityksen Facebook- tilille, verkkokaupan myynnin kasvua, sähköpostien avaamisprosentin nostamista tai uusia asiakaskontakteja. Maailmanrauhaa tai kuuta taivaalta ei somestrategialla saavuteta, mutta omaa työmäärää somesisältöjen kanssa painiskelussa sillä voi helpottaa kovastikin.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
– Mieti mitkä ovat tavoitteesi?  ”Tahdomme tuplata LinkedIn- seuraajien määrän”

– Ketä halutaan tavoittaa? Vastauksen tulee olla suppeampi kuin ”kaikki suomalaiset”  – mieti siis kohderyhmääsi: koiraihmiset, kauneudenhoidosta kiinnostuneet 16-45 vuotiaat naiset, pääkaupunkiseudulla asuvat asunnon vaihtoa suunnittelevat, rock- ja pop-musiikista kiinnostuneet ja niin edelleen.

– Missä tavoittelet? Onko kanavasi siis LinkedIn, Twitter, Facebook, Youtube, Pinterest, Instagram, WhatsApp tai jokin muu kanava?

– Sitoudu! Päätä, kuka omistaa yrityksen some-tilin ja kuka vastaa sen päivittämisestä? Toki päivittämistä voi tehdä useampi henkilö, mukaanlukien ulkopuoliset tahot, mutta jonkun tulee olla tilin omistaja. Hän myös vastaa päivitystiheydestä ja aikataulun asettamisesta.

– Tee julkaisukalenteri ja jos päätät vaikka julkaista kerran viikossa, merkitse aika kalenteriisi, kuten merkitsisit palaverin. Varaa neukkari, jossa teet seuraavan viikon ajastukset ja kirjoitat esim blogin sisältöä.

– Mittaa onnistumista. Jos tarvoitteesi on tuplata seuraajien määrä, mittaa sitä viikottain. Tee korjaavia toimenpiteitä jos käyrä ei ole nouseva. Julkaise useammin, muuta kirjoitusten sävyä, aktivoi tykkääjiä keskustelemalla, ota osaa ja kommunikoi.

Olen juuri osallistunut Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulun ”Digital Marketing”-kurssille, jossa suunnittelun avuksi suositeltiin PR Smithin SOSTAC- työkalua.
https://digitalmarketingvtos.wordpress.com/2016/02/01/digital-marketing-plan-sostac-2/

  • Situation Analysis (where are we now?) = Tilanneanalyysi, missä nyt ollaan?
  • Objectives (where do we want to go?) = Tavoitteet, minne halutaan päästä?
  • Strategy (how do we get there?) = Strategia eli toimintasuunnitelma, kuinka tavoitteisiin päästään?
  • Tactics (the details of strategy including the marketing mix & comms mix) ? = Taktiikka eli yksityiskohdat
  • Action (the details of tactics – who does what , when & processes & systems) = Toiminta, eli kuka toimii, milloin toimii, miten toimii, millä prosessilla
  • Control (metrics that you need to measure at different times) = Mittaaminen eli kuinka onnistumista mitataan? Mitkä ovat onnistumisen mittareita?

Toivottavasti kuvasta on sinulle apua oman some-strategiasi suunnitteluun. Ja jos kaipaat jeesiä suunnitteluun ja aiheen työstämiseen, soita Liisalle puh 040 861 9333 ja tehdään yhdessä yritystäsi palveleva somestrategia.

Sostac.JPG

SOSTAC

Liisa

Category: Uncategorized

Artikkelien selaus

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus markkinoinnissa 2018

Related Posts

Mikä on Social Sellin Index?

13 joulukuun, 2018
Read More

Vuoden väri 2020

31 joulukuun, 2019
Read More

Vinkit somesisältöihin loppuvuodelle 2019

14 marraskuun, 2019
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa