Wikipedia määrittelee algoritmin näin:
Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje siitä, miten tehtävä tai prosessi suoritetaan; jota seuraamalla voidaan ratkaista tietty ongelma. Lajittelualgoritmin tarkoitus on järjestää lista sovittuun järjestykseen.
Eli Facebookin algoritmi tarkoittaa löyhästi suomennettuna ’järjestelyprosessia’. Tämä järjestelyprosessi eli algoritmi esittää/järjestää sinulle uutisvirtaasi tarjoiltavat uutiset, viestit, videot, mainokset ja muun sisällön. Algoritmi myös oppii tekoälyn keinoin: uutisvirtaasi nousee entistä useammin päivityksiä sellaisilta ihmisiltä tai yrityksiltä, joiden sisällöistä olet aiemmin tykännyt tai joita olet kommentoinut.
Pari viikkoa sitten Mark Zuckerberg, Facebookin toimitusjohtaja, ilmoitti että jatkossa Facebook laittaa etusijalle perheenjäsenet ja ystävät, työntäen yritystilien päivitykset taaemmaksi. Bisneksestä on kyse tässäkin: yritystilien julkaisut saavat Facebookin algoritmilla (eli järjestelyprosessissa) vähemmän huomiota. Mark haluaa että yritykset ostavat näkyvyyttä. Eli bisnestä bisnestä!
Uutisen löydät kokonaisuudessaan täältä: https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/
Myös Markkinointi&mainonta- lehti käsitteli aihetta artikkelissaan.
No, sanoisinpa että ei mitään uutta auringon alla – sama trendi on ollut näkyvillä jo vuonna 2017. Facebook kertoo, että ”Page posts that generate conversation between people will show higher in News Feed.” Eli kun yritystilillä keskustellaan, jutellaan, kysytään, kommunikoidaan, se on sisältöä jota Facebook nostaa ylemmäksi uutisvirrassa.
Myös live- videosisällölle Facebook lupaa antaa korkeaa näkyvyyttä. Eli jos voit tehdä livevideota tapahtumasta tai luennosta tai vierailusta tai uutuusesittelystä – tee se!
Facebookin ilmoitus algoritmin muutoksesta on oikeastaan erityisen hyvä juttu! Näin Facebook on sellainen somekanava, josta on ihmisille hyötyä ja he ovat kiinnostuneita sisällöstä jonka näkevät. Joten myös yritystileillä tulee keskittyä tekemään päivityksiä, jotka ovat:
– Reagointia aikaansaavia = Päivityksessä on kysymys, väite, tiedustelu jne. Tee livelähetys!
– Laadukkaita = Keskustelevia ja osallistavia. Sellaisia joista yrityksen asiakkaat hyötyvät.
– Suunniteltuja = Ota käyttöösi julkaisukalenteri ja vuosikello. Suunnittele etukäteen.
Ethän siis vain tiedota kuluttajille asioita vaan keskustelet heidän kanssaan – suunnitelmallisesti!
Voittaja tässä uudistuksessa on siis aina Facebookin käyttäjä, kuluttaja, yksityishenkilö.
Hän saa entistä merkityksellisempää sisältöä ja markkinointiviestit tulee suunnitella tämä mielessäpitäen.
Onko sinulla some-päivityssuunnitelma?