Skip to content
Menu
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

  • Etusivu
  • Koulutukset
    • LinkedIn-koulutus
    • LinkedIn koulutus johtoryhmälle
    • Hissipuhekoulutus
  • Palvelut
    • Voittajan somepolku ja ehdokkaan somesparraus
    • Somestrategia 
    • Someanalyysi
  • Meidän tiimi
  • Yhteydenotto
  • Blogi
  • Yhteistyökumppanit
  • Tilaa uutiskirje
Menesty Somessa Menesty Somessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Facebookin muuttunut algoritmi ja mitä se tarkoittaa?

By Liisa Siitonen on 30.1.201814.11.2022

Wikipedia määrittelee algoritmin näin:
Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje siitä, miten tehtävä tai prosessi suoritetaan; jota seuraamalla voidaan ratkaista tietty ongelma. Lajittelualgoritmin tarkoitus on järjestää lista sovittuun järjestykseen. 

Eli Facebookin algoritmi tarkoittaa löyhästi suomennettuna ’järjestelyprosessia’.  Tämä järjestelyprosessi eli algoritmi esittää/järjestää sinulle uutisvirtaasi tarjoiltavat uutiset, viestit, videot, mainokset ja muun sisällön. Algoritmi myös oppii tekoälyn keinoin: uutisvirtaasi nousee entistä useammin päivityksiä sellaisilta ihmisiltä tai yrityksiltä, joiden sisällöistä olet aiemmin tykännyt tai joita olet kommentoinut. 

Pari viikkoa sitten Mark Zuckerberg, Facebookin toimitusjohtaja, ilmoitti että jatkossa Facebook laittaa etusijalle perheenjäsenet ja ystävät, työntäen yritystilien päivitykset taaemmaksi. Bisneksestä on kyse tässäkin: yritystilien julkaisut saavat Facebookin algoritmilla (eli järjestelyprosessissa) vähemmän huomiota. Mark haluaa että yritykset ostavat näkyvyyttä. Eli bisnestä bisnestä!

MarkZuckerberg.JPG

Uutisen löydät kokonaisuudessaan täältä: https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/
Myös Markkinointi&mainonta- lehti käsitteli aihetta artikkelissaan.

No, sanoisinpa että ei mitään uutta auringon alla – sama trendi on ollut näkyvillä jo vuonna 2017. Facebook kertoo, että ”Page posts that generate conversation between people will show higher in News Feed.” Eli kun yritystilillä keskustellaan, jutellaan, kysytään, kommunikoidaan, se on sisältöä jota Facebook nostaa ylemmäksi uutisvirrassa.
Myös live- videosisällölle Facebook lupaa antaa korkeaa näkyvyyttä. Eli jos voit tehdä livevideota tapahtumasta tai luennosta tai vierailusta tai uutuusesittelystä – tee se!

Facebookin ilmoitus algoritmin muutoksesta on oikeastaan erityisen hyvä juttu! Näin Facebook on sellainen somekanava, josta on ihmisille hyötyä ja he ovat kiinnostuneita sisällöstä jonka näkevät. Joten myös yritystileillä tulee keskittyä tekemään päivityksiä, jotka ovat:

– Reagointia aikaansaavia = Päivityksessä on kysymys, väite, tiedustelu jne. Tee livelähetys!

– Laadukkaita = Keskustelevia ja osallistavia. Sellaisia joista yrityksen asiakkaat hyötyvät.

– Suunniteltuja = Ota käyttöösi julkaisukalenteri ja vuosikello. Suunnittele etukäteen.

Ethän siis vain tiedota kuluttajille asioita vaan keskustelet heidän kanssaan – suunnitelmallisesti!

Voittaja tässä uudistuksessa on siis aina Facebookin käyttäjä, kuluttaja, yksityishenkilö.

Hän saa entistä merkityksellisempää sisältöä ja markkinointiviestit tulee suunnitella tämä mielessäpitäen.

Onko sinulla some-päivityssuunnitelma?

Category: Uncategorized

Artikkelien selaus

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus markkinoinnissa 2018
Hyvin suunniteltu vuosikello 2018

Related Posts

Sometime 2020 – etänä

15 toukokuun, 2020
Read More

Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 

27 syyskuun, 2024
Read More

Tavoitettavuus kesällä?

5 heinäkuun, 2018
Read More

Viimeisimmät artikkelit

  • Mitä eroa on markkinoinnilla, mainonnalla ja markkinointiviestinnällä?
  • Mikä on SOSTAC ja kenelle se sopii?
  • Markkinoinnin vuosikello – miksi ja miten hyödyntää sitä?
  • Loppuvuoden sometärpit: hyödynnä juhlapyhät yrityksesi markkinoinnissa
  • Digiturvaviikon vinkit huijareiden kampitukseen
  • Miten asiakaskokemusta kannattaa mitata? 
  • Mitä on orgaaninen some?
  • Somelive: Miten maailmaa muutetaan somen kautta?
  • Mikä ihmeen yritystarina? 
  • Vinkit somesisältöihin keskikesällä
  • Digitaalisen oppimisen päivä: digiketterä kehittää osaamistaan
  • Näin hyödynnät ystävänpäivää yrityksesi markkinoinnissa
  • Presidenttipeliä LinkedIn:ssä?
  • Hakujen vuosi 2023 – mikä suomalaisia kiinnosti?
  • Vuoden värit 2024

Xennek Oy
info@xennek.fi
040 861 9333

©2025 Menesty Somessa