Hakukonejätti Google julkaisee vuosittain listauksen hakutermeistä, joiden liikenne kasvoi eniten tänä vuonna viime vuoteen verrattuna.
Google tekee myös vuosittain videon, jossa maailmanlaajuisesti haettuja asioita tuodaan esiin ja kuinka ajankohtaiset asiat ovat vaikuttaneet toimintoihin hakukoneessa. Globaalisti olemme kysyneet hakukoneesta asioita aloittaen sanalla Miksi? Kolmeminuuttinen video esittelee miksi- kysymyksiä lähemmin:
In times of uncertainty, people seek understanding and meaning. This year, the world searched ”why” more than ever. This film features the questions we asked…
Vuoden 2020 listaus on upouusi ja tältä se näyttää Suomen osalta:
https://trends.google.fi/trends/yis/2020/FI/
Julkaistuja kategorioita on kuusi: puheenaiheet, uutiset, henkilöt, miten- alkuiset haut, reseptit ja viihde.
Suomessa, kuten maailmanlaajuisestikin koronavirus on aiheena ollut kaikkein haetuinta sisältöä.
Suomessa ollaan myös oltu kiinnostuneita USAn vaaleista sekä uutisoinnista rapakon takana. THL ja koronavilkku- sovellus ovat myös olleet haetuimpia puheenaiheita. Myöskin Googlen Meet- videopalvelu on kymmenennellä sijalla – kun siirryimme lähes kaikki etätöihin maaliskuussa, silloin myös etävälineet alkoivat puhuttaa ja niistä haettiin tietoa.
Tosi-tv tähti Janita Lukkarinen sairastui vakavasti ja lopulta menehtyi syöpään 27-vuotiaana. Koripalloilija Kobe Bryantin menehtyminen helikopterionnettomuudessa oli toiseksi haetuinta sisältöä henkilökategoriassa.
Koronavuonna myös me suomalaiset olemme innostuneet kokkaamaan ja yllättäen perunasalaatti on ollut haetuin resepti Suomessa vuonna 2020. Itse olisin veikannut voittajaksi juureen leivottua leipää tai mokkapaloja, joita koronakeväänä some oli täynnä. Globaalisti oli haettu eniten Dalgona- kahvia, eli pikakahvijauheesta, sokerista ja vedestä vatkattu vaahto, joka tarjoillaan kahvin tai kaakaon päältä. Tätä ihmettä testattiin myös meidän kotikeittiössämme.
Viihteessä ykköspaikkaa piti edelleen Big Brother, mutta kakkosena ei ole elokuva tai televisio-ohjelma vaan Among Us- peli, jota pelataan online 4 tai useamman pelaajan voimin. Pelissä avaruusalusta valmistellaan laukaisuun ja pelaajien joukossa on huijareita, joita yritetään paljastaa pelin kulun aikana.
Erityisen mielenkiintoinen kategoria ovat Miten- haut? Tämä kannattaa myös jokaisen yrityksen muistaa: nettisivuilla tulisi olla sisältöä joka vastaa Miten- kysymykseen: Miten saa pankkilainan? Miten tehdään kasvojenpuhdistus? Miten tilataan IT-järjestelmä? Miten saan lisää seuraajia?
Erityishuomio siihen, että kymmenentenä listassa on ‘Miten päin maski laitetaan?’ Jos olisin kasvomaskeja myyvä yritys, tekisin artikkelin nettisivuilleni jonka otsikko on tuo kysymys, eikä suinkaan Kasvosuojuksen asettaminen oikeaoppisesti kasvoille. Muista, että ihmiset etsivät asioita juuri niillä sanoilla, joilla he esittäisivät kysymyksen ääneen – jos kehtaisivat. Kerro siis nettisivuillasi ja sometileilläsi myös vastauksia niihin tyhmiinkin kysymyksiin, koska jos sinä et vastaa, ne kysymykset esitetään Googlelle!
Blogikirjoituksemme vuoden 2019 hauista niin Suomessa kuin globaalistikin löytyy täältä.