Tarinat ovat entistäkin isompi osa päivittäin kuluttamastamme mediasta. Aikoinaan Snapchat aloitti 24 tunnissa katoavien vidoiden käytön ja Instagram otti samanlaisen toiminnon omalle alustalleen 2016. Facebookissakin Story- videotoiminto on ollut vuodesta 2017 lähtien, mutta tuntuu että sitä on vasta viime aikoina ryhdytty aktiivisemmin käyttämään Suomessa.
Story on siis lyhyt video, joka katoaa katselusta yleensä 24 tunnin kuluttua sen julkaisemisesta.
Nyt myös ammatillinen some-palvelu LinkedIn on ottanut Storyt käyttöön.
Mikä on LinkedIn Story? Story eli stoori eli tarina on yleensä videomuotoinen, jonka pituus on maksimissaan 20 sekuntia. Storyjä voi toki tehdä useamman peräjälkeen ja sisällön ei ole pakko olla videota vaan myös valokuvia.
Storyn voi tehdä ja niitä voi katsella tällä hetkellä vain LinkedIn mobiilisovelluksessa. Kuvassa näkyy, kuinka Storyt näkyvät kännykässä. Storyyn voi lisätä erillisiä tarroja, tägätä eli merkitä muita ihmisiä mukaan Storyyn, kysyä päivän kysymyksen tai mielipiteen sekä lisätä tekstiä.
Miksi LinkedIn Storyä kannattaa käyttää? Kertoaksesi tarinaa tietysti! Jos olet etsimässä uutta työtä, voit kertoa omasta osaamisestasi. Yrittäjänä voit kertoa tarjouksista tai kampanjoista. Asiantuntijana voit rakentaa omaa henkilöbrändiäsi kertomalla tietotaidostasi. Jos olet yrityksenä rekrytoimassa, uskon että Storyllä voit saavuttaa paljon potentiaalisia hakijoita.
Story on kevyt tapa tuoda aiheita esiin ja keskustella kohderyhmäsi kanssa entistä syvemmin. Lyhyessä videossa pääset juttelemaan suoraan asiakkaallesi.
Ajatusjohtajuutta voi vahvistaa Storyn kautta – veikkaan ettei jatkossakaan LinkedIn:ssä nähdä Storyjä kissanpennuista tai lounassalaateista vaan sisältö pysyttelee ammatillisessa näkökulmassa. Ajatusjohtajaksi tullaan oman osaamisen kautta niin henkilönä kuin yrityksenäkin – ja kun se osataan sanoittaa oikein, tehdä oikeita tekoja. Anna vinkkejä, jaa osaamistasi, tuo tietotaitoa esiin.
Story on hyvä väline jakaa hetkiä tapahtumista. Pandemia-aikana toki tapahtumia on vähemmän, mutta joulukuussa voit hyvin vaikkapa toivottaa jouluterveiset Storyssä.
Luonnollisesti Storyssä kannattaa kertoa tuotejulkistuksista, tapahtumista, uusien palveluiden lanseerauksesta ja tietysti niitä kuulumisia.
Ja muista – early adapterit eli ne jotka ovat ensimmäisinä liikkellä uudessa kanavassa, saavat myös ison yleisön huomion.
Joko olet testannut LinkedIn Storyä?